De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Mission (Im)Possible

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Mission (Im)Possible

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

"De tweejarige opleiding van Fontys OSO tot master SEN (Special Educational Needs), gedragsspecialist, sluit ik af met dit meesterstuk dat de verslaglegging is van een praktijkonderzoek met als doel: het verbeteren van mijn praktijksituatie.
Ik onderzoek de toepasbaarheid van het ontwikkelingsprogramma "Mission Possible' op vier 3e jaars Vmbo leerlingen op een VO school. Geeft het programma "Mission Possible' mij inderdaad de handvatten die ik nodig heb om geïntegreerde leerlingbegeleiding tot een succes te maken? Kan ik leerlingen met een sociaal-emotionele hulpvraag leren om realistische doelen makkelijker te bereiken? Zal dat ten goede komen aan de ontwikkeling van zelfsturing bij de leerling? Wat voor gedrag van mij als leerkracht hoort daarbij? Kunnen passend en oplossingsgericht onderwijs daarin samengaan? Veel vragen waarop ik u interessante antwoorden ga geven!
.
Een verdieping in de theoretische achtergronden en praktijkervaringen met betrekking tot oplossingsgerichte leerlingbegeleiding, hebben ertoe geleid dat ik een handvat heb gevonden om verder mee aan de slag te gaan. De kennis die het praktijkonderzoek oplevert heeft bij mij de deuren geopend om hier meer van te doen, omdat het ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs. Hoe belangrijk is het om te investeren in de communicatieve (werk)relatie met een leerling? Jongeren zijn allergisch voor adviezen, authentieke aandacht is de basis. Oplossinggerichte gespreksvoering is niet alleen praten over iets dat de leerling graag wil bereiken, maar juist door vooruit te kijken, hulpbronnen te zoeken en de intrinsieke motivatie te voeden wordt het probleem door de leerling zelf omgezet in een positieve actie.
Theorieën over oplossingsgerichte gespreksvoering, zelfsturing van leerlingen, Passend onderwijs en interactioneel leerkrachtgedrag verbind ik met de bevindingen uit mijn praktijkonderzoek, waarbij de leerlingen met hun supporters en ik als begeleider de belangrijkste rol spelen. Tot slot beschrijf ik het onderzoek heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling, want onderwijsverbetering begint per slot van rekening met een investering in mezelf."

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk