De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

GOLF Weekly op weg naar een beter bereik

Rechten: Alle rechten voorbehouden

GOLF Weekly op weg naar een beter bereik

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit is het rapport dat de resultaten bevat van het onderzoek naar de gratis golfkant GOLF Weekly (GW), die wordt uitgegeven door THIS IS GOLF (TIG). Gedurende het onderzoek, waarbij naast deskresearch ook fieldresearch is verricht in de vorm van twee enquêtes, is de volgende probleemstelling gehanteerd:

Hoe kan GW beter inspelen op het profiel van de lezer en zijn/haar wensen, en zodoende het bereik van het blad vergroten?

Uit de analyse van de macro-economische omgeving komt onder meer naar voren dat TIG kan rekenen op een flinke constante groei van het aantal golfers in Nederland. Voor de effecten van de economische crisis hoeft GW niet te vrezen, en de groeiende informatiebehoefte in combinatie met de opkomende luie levenshouding bieden GW kansen. Die kansen worden vergroot door het feit dat er een groeiende hoeveelheid informatie is waar GW over zou kunnen schrijven.

Binnen de markt en de bedrijfskolom beschikt GW over uitstekende onderhandelingsposities, en dient vooral rekening te worden gehouden met de golfclubs en -shops en de bedrijven waar de krant beschikbaar wordt gemaakt voor de individuele lezer: de betrokkenheid van de medewerkers van die instellingen (GW-vrijwilligers) bij GW is laag en dat zou grote problemen op kunnen leveren. Op alle concurrenten heeft GW een voorsprong door haar USP, de actualiteit die kan worden geboden doordat de krant als enige gedrukte medium wekelijks uitkomt.

De doelgroep van GW bestaat uit golfers met handicap, waarvan 75% man en 25% vrouw is. Hun leeftijd zit grotendeels tussen de 36 en 65 jaar en ze hebben over het algemeen een drukke baan (gehad) met een bovengemiddeld inkomen. Gemiddeld spelen de lezers al zeven jaar golf, en 75% van de doelgroep speelt voornamelijk op de baan van de club waar men lid is. Meer dan 90% van de doelgroep geeft aan naast GW ook andere bladen en websites te lezen om op de hoogte te blijven van het golfnieuws.
Met de gratis wekelijkse krant en de synergie die wordt gecreëerd tussen de krant en de website speelt TIG uitstekend in op de wensen van de doelgroep, wat ook blijkt uit de waarderingen die aan GW worden gegeven: gemiddeld een 7,78.

Er wordt nog nauwelijks gebruik gemaakt van de mogelijkheid om GW online te lezen, maar 60% van de lezers geeft de papieren versie wel door aan anderen. 75% van de lezers leest de krant elke week thuis, en besteedt daar langer dan een kwartier aan, waarbij de spelverbeteringstips het meest interessant worden gevonden.

GW kan haar bereik vergroten door uit te breiden naar 36 pagina's en de redactie mee te laten groeien en ook in de winter gewoon wekelijks te verschijnen. De samenwerking met de GW-vrijwilligers moet daarvoor absoluut verbeterd worden en de online beschikbaarheid moet beter onder de aandacht worden gebracht. Door een promotiecampagne te starten waarin deze zaken allemaal worden benadrukt kan een flinke slag worden geslagen in de richting van een groter marktaandeel. Daarbij zou TIG kunnen proberen om de niche van golfende kinderen te gaan bewerken. Om ervoor te zorgen dat GW op meer plaatsen beschikbaar wordt dient het beheer van het distributiebestand te verbeteren en zal TIG proactief op zoek moeten gaan naar golfshops en andere bedrijven die GW zouden kunnen verspreiden.
De kosten die dit met zich meebrengt worden gedekt door de inkomsten uit advertenties, waar genoeg vraag naar is. Toch zal GW ook naar adverteerders actiever op zoek moeten, en dient de prijs van de advertenties te worden verhoogd. In de verdere toekomst zou wellicht kunnen worden overwogen toch een prijs te gaan vragen voor GW.
Afgezien van deze veranderingen dient TIG het management van GW uit te breiden en zich op die manier meer te richten op strategische marketingplanning, om te voorkomen dat het bedrijf constant achter de feiten aan blijft lopen.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Economische Hogeschool Tilburg
PartnersThis is golf
Jaar2009
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk