De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In mijn praktijk kom ik leerlingen tegen die door hun werkhouding dreigen af te stromen naar een lager niveau of door die werkhouding doubleren. Het zijn de leerlingen waarvan docenten zeggen dat ze 'gewoon aan het werk moeten gaan', maar bij wie dat 'aan het werk gaan' niet van de grond komt. Het zijn de leerlingen waarbij het niveau niet het probleem lijkt. Insteek van het onderzoek was het versterken van leerlinggedrag middels een integrale benadering gericht op het verbeteren van een drietal executieve functies (taakinitiatie, volgehouden aandacht en planning). Door de relatie met de leerling aan te gaan, op zoek te gaan naar vaardigheden die de leerling competent maken en de leerling eigenaar te laten zijn van de oplossing heb ik die integrale benadering vorm gegeven. De Leerlingen gaven in de evaluatie aan dat hun werkhouding is verbeterd, dat zij nu meer vertrouwen hebben in eigen kunnen en autonomie te hebben ervaren. Met dit praktijkgerichte onderzoek wilde ik in mijn praktijk het paradigma van de leerling die niet wil werken onderuit halen. De leerlingen uit mijn onderzoek hadden ondersteuning nodig, ze lieten zien wel aan het werk te willen.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2013
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk