De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

It takes two to tango

Oplossingsgerichte gespreksvoering met leerlingen op het ritme van de zeven stappendans.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

It takes two to tango

Oplossingsgerichte gespreksvoering met leerlingen op het ritme van de zeven stappendans.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Leerkrachten van de Paulusschool geven aan dat zij zich niet bekwaam genoeg voelen in het voeren van gesprekken met leerlingen. Volgens de literatuur is oplossingsgerichte gespreksvoering een goede methode om op een constructieve wijze gesprekken te voeren. Dit onderzoek is gericht op het verbeteren en vernieuwen van mijn eigen beroepspraktijk. Om dit te bewerkstelligen is er gebruik gemaakt van praktijkgericht actieonderzoek als onderzoekstrategie. Dit onderzoeksverslag geeft antwoord op de volgende onderzoeksvraag: "Wat hebben de leerkrachten van de Paulusschool nodig om gesprekken te voeren met leerlingen, middels de oplossingsgerichte werkwijze, zodat de leerkracht en leerling op een constructieve wijze tot een oplossing komen?" Eerst is er onderzoek gedaan in hoeverre het team bestaande uit vierentwintig medewerkers op een oplossingsgerichte wijze gesprekken voeren met leerlingen. Vervolgens heb ik een selectie gemaakt van zes leerkrachten uit de bovenbouw. Deze leerkrachten hebben gedurende zes weken oplossingsgerichte gesprekken gevoerd met leerlingen volgens de zeven stappendans. Het doel van deze exercitie is om de praktische toepasbaarheid van de zeven stappendans in kaart te brengen. Op de Paulusschool wordt min of meer op een oplossingsgerichte wijze gesprekken met leerlingen gevoerd zonder dat daar een theorie aan ten grondslag ligt. Op basis van een vragenlijst zijn de gebieden inzichtelijk gemaakt waar een handelingsverlegenheid bestaat. Een significant deel van de team: is meer aan het woord dan de leerling, maakt geen gebruik van schaalvragen of laat de leerling niet zelf doelen formuleren. De zes deelnemers aan het onderzoek hebben door middel van de schaalvraag zelf gebieden bepaald waarop zij zich verder willen ontwikkelen. Dat de leerkrachten zich gedurende het onderzoek hebben ontwikkeld blijkt uit de groei van het gemiddelde cijfer dat er tijdens de inschalingsmomenten gegeven is. De leerlingen die een oplossingsgericht gesprek met de leerkracht hebben gevoerd beoordelen over het algemeen het gesprek als positief dan wel uitstekend. De algehele conclusie die ik naar aanleiding van mijn onderzoek trek, is dat oplossingsgerichte gespreksvoering door middel van de zeven stappendans in de bovenbouw werkt om samen met een leerling op een constructieve manier tot een oplossing te komen. Daarbij is van belang: a) de rol van de leerkracht en b) de aangereikte hulpmiddelen.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2013
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk