De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In de samenvatting beschrijven wij hoe dit document is opgebouwd en welke informatie er te lezen is bij de hoofdstukken.
Het onderzoek ''Kanjertraining VS Leefstijl'' bestaat uit een praktijkonderzoek over de sociaal- emotionele ontwikkeling. Om tot een goed praktijkonderzoek te komen heb je een aantal stappen die je moet volgen. In deze samenvatting zullen wij de stappen die wij genomen hebben toelichten aan de hand van de verschillende hoofdstukken tevens lichten wij kort toe wat er in de hoofdstukken beschreven staat.

Hoofdstuk 1
In het eerste hoofdstuk komt naar voren wat voor ons de aanleiding was om dit onderzoek te maken. We beschrijven wat we willen gaan onderzoeken en wat we willen bereiken hiermee. Onze onderzoeksvraag wordt in dit hoofdstuk ook duidelijk en aan de hand van deze vraag zijn wij ook tot een aantal deelvragen gekomen die ons moeten helpen om de onderzoeksvraag te beantwoorden.
Hoofdstuk 2
Het tweede hoofdstuk bestaat uit de theoretische onderbouwing over de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze theoretische onderbouwing bestaat uit drie gedeelten. Het eerste gedeelte gaat over de sociaal - emotionele ontwikkeling in het algemeen. Wat is sociaal - emotionele ontwikkeling? Wat voor methodes zijn ervoor? Waarom is het belangrijk dat er een methode voor de sociaal - emotionele ontwikkeling is op scholen? Na dit algemene gedeelte spitsen wij toe op de twee methoden die wij willen gaan onderzoeken namelijk de Kanjertraining en Leefstijl. Eerst volgt de theorie die zich achter de Kanjertraining verschuilt. Het belangrijkste wat hierin naar voren komt is wat de methode inhoudt en wat voor visie zij hebben. Na de Kanjertraining komt de theorie van de Leefstijl methode. Ook bij deze methode wordt er toegelicht wat de visie is en waar de methode precies voor staat.
Hoofdstuk 3
Na de theoretische onderbouwing komt het onderzoeksgedeelte in hoofdstuk 3. Wij geven hierin aan hoe wij ons praktijkgedeelte willen gaan aanpakken en welke onderzoeksinstrumenten wij hiervoor willen gebruiken. Ook lichten wij toe welke instrumenten wij gebruiken bij welke deelvraag en wat de reden is van deze keuze.
Hoofdstuk 4
In hoofdstuk 4 gaan we wat uitgebreider in op de verschillende soorten onderzoeksinstrumenten en hoe we ze in gaan zetten. Ook komt in dit hoofdstuk naar voren wat de resultaten zijn die we hebben verzameld aan de hand van de verschillende instrumenten. Voordat deze resultaten aan bod komen beschrijven we eerst op welke twee scholen wij ons onderzoek gaan uitvoeren. Deze scholen wordt kort voorgesteld aan de lezer met daarin de soort school, de methode voor de sociaal - emotionele ontwikkeling en de werkwijze wat betreft de methode.
Per school geven we de resultaten van de enquêtes, vragenlijsten en het interview weer.
Hoofdstuk 5
Uiteindelijk hebben we in dit hoofdstuk alle gegevens en resultaten nog eens op een rijtje gezet, zodat we antwoord op onze onderzoeksvraag kunnen gaan geven. We schrijven hier onze conclusie over het onderzoek en geven ons advies wat betreft de verschillende methoden.
Hoofdstuk 6
Na de conclusie en de adviezen betreffende de methoden voor de sociaal - emotionele ontwikkeling volgt in dit hoofdstuk nog een nawoord. Wij vertellen hierin hoe het onderzoek verlopen is, wat er goed ging en wat we de volgende keer anders zouden aanpakken. Ook volgt er nog een literatuurlijst waarin alle bronnen die wij voor onze informatie gebruikt hebben nog eens na te lezen zijn.
Na deze hoofdstukken zijn de bijlagen te vinden waarnaar wij verwijzen in ons verslag.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk