De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Actieonderzoek: reflectief-onderzoeksmatig handelen als kenmerk van de professionele docent

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Actieonderzoek: reflectief-onderzoeksmatig handelen als kenmerk van de professionele docent

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit artikel wordt een beeld geschetst van een aantal thema's die in discussies over de ontwikkeling van actieonderzoek regelmatig naar voren komen. Ik beperk me daarbij tot actieonderzoek als strategie waarmee docenten in het onderwijs zelf hun handelen en de situatie waarin dat handelen plaats vindt kunnen leren begrijpen en verbeteren. In dat verband is actieonderzoek te beschrijven als een vorm van reflectief-onderzoeksmatig handelen door professionals. Na de korte beschrijving van een model voor actieonderzoek, wordt actieonderzoek gekoppeld aan opvattingen over professionele kennis. Vervolgens komen de centrale thema's in de debatten over actieonderzoek aan de orde. Het artikel wordt afgesloten met kenmerken van de reflectief-onderzoeksmatig handelende docent. De theoretische achtergronden worden geollustreerd met concrete voorbeelden.

Trefwoorden
OrganisatieFontys Hogescholen
LectoraatLectoraat Interactieve professionaliteit en kennisontwikkeling
Gepubliceerd inVELON-tijdschrift Vol. 21, Uitgave: 1, Pagina's: 14-25
Jaar2000
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk