De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

NSWAC Kinderhuis 't Kroeven, Roosendaaal

Rechten: Alle rechten voorbehouden

NSWAC Kinderhuis 't Kroeven, Roosendaaal

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

NSWAC 't Kroeven, een van de voorzieningen van de Nederlandse stichting voor Woon- en Activiteitencentra voor lichamelijk gehandicapten (NSWAC), biedt zorg en begeleiding aan lichamelijk of meervoudig gehandicapten in de leeftijd van 4 t/m 20 jaar. Een gezellig klimaat is een van de punten die in het kinderhuis voorop staan, zodat het kind zich thuis kan voelen. Het samen leven en spelen neemt een belangrijke plaats in. Uitgangspunten zijn de mogelijkheden in plaats van de beperkingen van het kind/de jongere.

In hoofdstuk 2 wordt de ontwikkeling van het kind / de jongere van 0 t/m 20 jaar beschreven. De ontwikkeling verloopt fasegewijs. Door over de verschillende gebieden en fases van de ontwikkeling van kinderen iets te vertellen, hoop ik dat ik meer duidelijkheid heb geschept over de afwijkende mogelijkheden van gehandicapte kinderen op het gebied van verstandelijk vermogen en motoriek.

Hoofdstuk 3 beschrijft verschillende definities van spel. Verder komen aan bod: de spelontwikkeling van kinderen/jongeren, spel in relatie tot de verschillende ontwikkelingsgebieden, het belang van spel en tot slot het stimuleren van spel.

In hoofdstuk 4 gaat het over spelmateriaal. In mijn zoektocht naar aangepast spelmateriaal kwam ik vaak de termen 'prikkelen van zintuigen' en 'ontwikkeling stimuleren' tegen. Maar het materiaal waar ik naar op zoek was, moest juist ter ontspanning zijn. Ze moeten zichzelf ermee kunnen zijn, ermee kunnen fantaseren, in hun eigen wereld terechtkomen en totaal de tijd en wereld om hen heen vergeten. Allereerst zal ik het aanwezige aangepaste spelmateriaal in beschouwing nemen. Vervolgens wordt beschreven welk spelmateriaal geadviseerd wordt voor kinderen met een lichamelijke of meervoudige handicap. Daarna zal ik inventariseren welk geschikt spelmateriaal er op de markt is en als laatste komen aanschafmogelijkheden aan bod.

Hoofdstuk 5 gaat over de praktijk. Ik ben gaan observeren hoe de kinderen in NSWAC Kinderhuis 't Kroeven spelen en welke spelmaterialen favoriet zijn. Ook heb ik spelmaterialen geleend bij de spelotheek en dit heb ik aan verschillende kinderen aangeboden en bekeken wat ze ervan vonden en wat ze ermee konden doen.

In hoofdstuk 6 zal ik het praktijkonderzoek analyseren. Daarna zal ik de onderzoeksvraag beantwoorden die ik in het begin van mijn afstudeeropdracht gesteld heb. En als slot zal ik eindigen met de conclusies en adviezen die ik in de loop van dit onderzoek gevormd heb.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Hogeschool Pedagogiek
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk