Onderpresteren
Waarop baseer je een vermoeden?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Onderpresteren
Waarop baseer je een vermoeden?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit actieonderzoek (Ponte, 2002) ben ik op zoek gegaan naar antwoorden op de volgende vragen: Hoe kan school P. (hoog)begaafde onderpresteerders signaleren? Hoe kan de school deze kinderen beter begeleiden, zodat zij zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Uit de verkenningsfase bleek, dat ik eigenlijk antwoord wilde hebben op een andere vraag, namelijk: Waarop kan ik een vermoeden van onderpresteren baseren? Uit de literatuurstudie kwam naar voren dat een kind aan zowel positieve als negatieve kenmerken moet voldoen (Kuipers, 2009) om aangemerkt te kunnen worden als mogelijk onderpresteerder. Aan de hand van bestaande lijsten ben ik op zoek gegaan naar gegevens die we als school hebben, en die informatie kunnen geven over positieve kenmerken van (hoog)begaafdheid en negatieve kenmerken in bijvoorbeeld werkhouding, motivatie of schoolbeeld. Vanuit bronnentriangulatie heb ik keuzes gemaakt en vervolgens toegepast in mijn eigen groep van 24 kinderen. Waarbij uitgegaan is van de cyclus Handelingsgericht Werken (HGW) (Pameijer &van Beukering, 2006).
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |