"Juf, wanneer gaan we weer lezen?!":
een onderzoek naar de mogelijkheden en aandachtspunten van het Connect lezen in de groep.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
"Juf, wanneer gaan we weer lezen?!":
een onderzoek naar de mogelijkheden en aandachtspunten van het Connect lezen in de groep.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Mijn ervaringen in het onderwijs hebben mij geleerd dat niet alle kinderen als vanzelf leren lezen. Op onze school voor Speciaal Basis Onderwijs komen we heel wat kinderen tegen die we met behulp van de leesmethode extra hulp moeten bieden, zodat ook zij de kans krijgen een enthousiaste en gemotiveerde lezer te worden. Echter, voor een kleine groep kinderen is ook dat niet genoeg. Met hen kunnen we gaan 'Connecten'. Het Connect lezen is een interventie die blijkt te werken. Mijn vraag is echter of het ook een interventie is die we binnen de groep kunnen inzetten. Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de aandachtspunten bij het Connect lezen in de groep?
Om deze vragen te kunnen beantwoorden heb ik een literatuurstudie gedaan en met behulp van verschillende onderzoeksmiddelen een praktijkonderzoek uitgevoerd en data verzameld.
Zo hebben we op onze school het Connect lezen binnen de groep uitgeprobeerd en ben ik op andere scholen gaan kijken die er al mee werken. Hieruit is gebleken dat de organisatie het meest lastige aspect is, maar dat er zeker mogelijkheden zijn wat betreft het implementeren van Connect lezen binnen de groep.
Uit mijn onderzoek is verder gebleken dat de leesmotivatie van zowel de leerlingen als de leerkrachten en de ouders een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de leescompetentie. Tijdens het onderzoek vroeg één van de kinderen uit mijn groep 'juf, wanneer gaan we weer lezen?!', wat zeker voor dit kind een grote vooruitgang weergeeft op het gebied van motivatie.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |