De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Als je kan....Pak me dan!

leesmotivatie en leesplezier bij leerlingen met een diagnose in het autistisch spectrum

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden
winnaar Scriptieprijs Leesbevordering 2018

Als je kan....Pak me dan!

leesmotivatie en leesplezier bij leerlingen met een diagnose in het autistisch spectrum

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden
winnaar Scriptieprijs Leesbevordering 2018

Samenvatting

Dit praktijkgericht onderzoek is gericht op leesbevordering in de onderzoeksschool, met als doel het leesplezier en de leesmotivatie bij leerlingen te laten toenemen. De doelgroep waar het onderzoek zich op richt zijn leerlingen met een diagnose in het autistisch spectrum in de groepen 4, 5 en 6 van een school voor speciaal onderwijs. De onderzoeksvraag luidt: Welke passende interventies kunnen leerkrachten inzetten bij leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (navolgend ASS) in de groepen 4, 5 en 6 van een school voor speciaal onderwijs, om de leesmotivatie en leesinteresse te bevorderen? Middels vragenlijsten gericht op leesinteresse en leeswaardering (Van de Mortel & Förrer, 2013) is een beeld gevormd van de leesmotivatie en leesinteresse van de leerlingen. Uit nadere analyse van de vragenlijsten blijkt dat leerlingen niet bekend zijn met interactievormen met betrekking tot lezen. Gebaseerd op de theorie van Langer (2011), Chambers (2012) en Cornelissen (2016) over de positieve invloed van literaire gesprekken op de leesbeleving en leesmotivatie, worden leesgesprekken gekozen als interventie in de leesbegeleiding. Deze leesgesprekken vinden voor het onderzoek plaats naar aanleiding van voorgelezen teksten. In het onderzoek worden de mogelijkheden verkend om de leesgesprek-ken structuur te geven middels leesvragenkaartjes gebaseerd op het leesvragenspel van Chambers (2012). De leerkrachten van de onderzoeksgroep hebben ervaren dat het voeren van leesgesprekken binnen deze doelgroep heel goed vormgegeven kan worden aan de hand van leesvragenkaartjes, mits de vraagstelling en vormgeving wordt aangepast aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Deze aanpassing is maatwerk, aangezien de behoeften van leerlingen heel verschillend kunnen zijn.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2018-06-11
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk