Stopt het bij verbeterde functie? Goed voorbereid naar huis!
Een onderzoek naar generalisatie van geleerde communicatieve vaardigheden naar de alledaagse situaties bij afasie.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Stopt het bij verbeterde functie? Goed voorbereid naar huis!
Een onderzoek naar generalisatie van geleerde communicatieve vaardigheden naar de alledaagse situaties bij afasie.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Afasie kan leiden tot grote problemen op participatieniveau (Afasie Vereniging Nederland, z.d.; Witteveen, Admiraal, Visser, & Wilken, 2010). Om problemen op participatieniveau te verminderen, is generalisatie van wat personen met afasie (PMA) hebben geleerd in de therapeutische setting naar de dagelijkse situatie noodzakelijk (Visch-Brink & Wielaert, 2005). De meeste patiënten die een CVA hebben gehad, hebben hier moeite mee (Nanninga, Postema, Schönherr, van Twillert, & Lettinga, 2015).
Voor deze thesis is kwalitatief onderzoek gedaan middels semi-gestructureerde interviews, naar de ervaringen van PMA en naasten over de generalisatie van geleerde communicatieve vaardigheden middels logopedische therapie naar de alledaagse communicatieve situaties. De resultaten zijn ondergebracht in zes thema’s welke de ervaringen beschrijven. Dit onderzoek kan bewustwording creëren van het feit dat participatie niet alleen afhangt van mate van functie, dit kan logopedisten helpen in de behandeling van PMA. Daarnaast kan dit onderzoek gebruikt worden voor verder onderzoek naar generalisatie bij PMA.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Logopedie |
Afdeling | Fontys Paramedische Hogeschool |
Jaar | 2019 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |