De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Samen op weg': de behoeften van ouders ten aanzien van logeerweekenden voor hun kind met autisme

Rechten: Alle rechten voorbehouden

'Samen op weg': de behoeften van ouders ten aanzien van logeerweekenden voor hun kind met autisme

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het onderzoek dat in dit verslag wordt beschreven gaat over een behoefteonderzoek binnen de logeerweekenden van Autismebegeleiding.nl. Als orthopedagoog bij deze organisatie en als voormalig coördinator van de logeerweekenden heb ik ervoor gekozen om dit onderzoek in het teken van dit project te plaatsen.
In dit onderzoek is een vragenlijst opgesteld en is door middel van deze vragenlijst in kaart gebracht welke behoeften er liggen bij ouders en of er aan deze behoeften wordt voldaan. Het uiteindelijke doel hiervan is het kwalitatief verbeteren van de logeerweekenden van Autismebegeleiding.nl. Aan dit onderzoek namen 56 ouderparen deel.
Het resultaat is dat ouders over het algemeen genomen aangeven dat er aan het grootste deel van hun behoeften wordt voldaan.
Waar volgens een gedeelte van de ouders niet aan wordt voldaan is het individueel aanpassen van het programma, het lezen van de bekende gegevens van een deelnemer door de begeleiders, het als ouder mee kunnen beslissen over activiteiten, de continuïteit van de groep over meerdere jaren en een aparte kennismaking. De ouders van de groep deelnemers in de leeftijd van 13-21 jaar voegen hier aan toe dat er behoefte is aan meer theoretische kennis en praktische ervaring van begeleiders, het beter aansluiten bij de deelnemer, het afsluiten van moeilijke situaties tijdens het logeerweekend, het leuk ervaren van het logeerweekend, het stellen van duidelijke grenzen door begeleiders, het ondernemen van grotere activiteiten buiten het park en een gezonde, gevarieerde maaltijd. Ouders vinden binnen de aangeboden onderwerpen van de vragenlijst de thema's duidelijkheid en structuur, omgaan met het kind en de kennis en ervaring van begeleiders het belangrijkst.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk