De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek wordt gekeken naar het effect om kinderen uit groep 2, met zwakke auditieve vaardigheden, in de eerste helft van het schooljaar te begeleiden middels de voorschotbenadering. De onderzoeksvraag die gesteld is, is dan ook: Wat is het effect om kinderen uit groep 2 met zwakke auditieve vaardigheden een voorschotbenadering te bieden, voordat ze in januari zijn gesignaleerd? Om hier een antwoord op te krijgen, is eerst de literatuur over de verschillende auditieve vaardigheden, het aanvankelijk leesproces en de voorschotbenadering bestudeerd. Naar aanleiding van deze informatie is er een schema gemaakt voor een voorschotbenadering van 10 lessen. Deze voorschotbenadering is uitgevoerd bij een deel van de kinderen die in het begin van groep 2 zijn gescreend op hun auditieve vaardigheden en daar zwakke scores haalden. De overige kinderen met zwakke scores, vormden de controlegroep. De resultaten van de toetsen CITO Taal voor Kleuters en uit het Protocol Leesproblemen en Dyslexie van de onderzoeks- en de controlegroep zijn met elkaar vergeleken. Hieruit bleek dat de onderzoeksgroep op de meeste onderdelen beter scoort dan de controlegroep, met name op de onderdelen uit het Protocol. Hieruit kan geconcludeerd worden dat het vroegtijdig werken met kinderen met zwakke auditieve vaardigheden, wel degelijk effect heeft en de scores zullen verbeteren.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2013
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk