De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een knuf, een zoen, tja en dan ...?: seksualiteit en ASS

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Een knuf, een zoen, tja en dan ...?: seksualiteit en ASS

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Samenvatting

De onderzoeksvraag: "Op welke manier kan een seksuele voorlichting voor jongeren in de leeftijd van 11 tot 15 jaar met ASS en met een normale intelligentie geschikt gemaakt worden, zodat deze geïntegreerd kan worden binnen VSO de Korenaer, met als onderliggende gedachte de jongeren meer kennis bij te brengen op seksueel gebied en de weerbaarheid van de jongeren te vergroten?" is als een rode draad door deze scriptie gelopen.

Om een antwoord te krijgen op deze vraag heb ik een zestal stappen genomen, namelijk het schrijven van een theoretisch kader, het ontwikkelen van een seksuele voorlichting, de seksuele voorlichting aan een pilot aanbieden, het doen van een evaluatie onderzoek, het beschrijven van mijn conclusie en het beschrijven van mijn aanbevelingen.

De eerste stap die ik heb gezet is het schrijven van een theoretisch kader. Uit dit literatuuronderzoek is naar voren gekomen dat ook mensen met ASS een seksuele ontwikkeling doorlopen, een seksualiteitsbeleving hebben en seksueel gedrag vertonen. De diagnostische kenmerken (de contactstoornis, de communicatiestoornis en het beperkt repertoire aan bezigheden en interesses) kunnen ook op dit gebied hun sporen na laten. Dat je mensen met autisme op seksueel gebied niet mag onderschatten dat is een visie die ook Peter Vermeulen heel duidelijk benoemt.

Door deze korte samenvatting van het beschreven theoretische kader ben ik gestart met het vooronderzoek, stap twee. Nadat we binnen het team van VSO de Korenaer, locatie Kerstrooslaan een visie hebben gezet ben ik me gaan verdiepen in het onderwerp 'seksualiteit en ASS'. Voor mijn vooronderzoek heb ik: een cursus gevolgd, begeleidingsmomenten gehad, observaties onder leerlingen uitgevoerd en enquêtes onder de pilot afgenomen. Dit heeft me de capaciteiten gegeven om een seksuele voorlichting te ontwikkelen. Hiervoor heb ik het boek seks@autisme.kom van Hellemans, H., Peter Vermeulen en G. Conix als uitgangspunt genomen.

Als derde stap heb ik de eerste versie van de ontwikkelde seksuele voorlichting aangeboden aan een groep van 26 leerlingen. Het doel van deze pilot is geweest, het nagaan waar de sterke en de minder sterke kanten zitten bij de voorlichting. Daarnaast is de ervaring die ik door de pilot heb opgedaan, bij het geven van een seksuele voorlichting aan jongeren va 11 tot 15 jaar met ASS en met een normale intelligentie, belangrijk. Deze ervaringen zijn essentieel voor het schrijven van een handleiding. Volgend jaar zal het team van VSO de Korenaer, locatie Kerstrooslaan de seksuele voorlichting aanbieden, handvaten 'hoe dit te doen' is hierbij zeker niet overbodig.

Bij het evaluatieonderzoek, stap vier, heb ik de twee respondentengroepen 'ouder(s)/verzorger(s)' en 'professionals' geïnterviewd, heb ik een enquête afgenomen onder de pilot en heb ik mijn eigen bevindingen beschreven die ik gedurende het geven van de seksuele voorlichting heb verkregen.

De gegevens die naar voren zijn gekomen vanuit mijn evaluatieonderzoek heb ik nodig gehad bij het beschrijven van mijn conclusie, namelijk stap vijf. Hieruit kwam samengevat naar de voorgrond dat de eerste versie van de seksuele voorlichting aangepast zal moeten worden. De tekeningen bij de voorlichting zullen worden verduidelijkt, het werkboek zal worden aangepast en ik zal spelenderwijs vragen, opmerkingen en de gedachtegang van de leerlingen verwerken in de handleiding. Daarnaast kwam er uit deze evaluatie dat de leerlingen van de pilot kennis op het gebied van seksualiteit hebben opgedaan. Dit heeft bijgedragen aan een verandering in communicatie, verandering in beeld, verandering in houding en/of verandering in weerbaarheid.

Als laatste stap heb ik vanuit de conclusies mijn aanbevelingen voor VSO de Korenaer, locatie Kerstrooslaan beschreven, die wellicht van belang zijn bij het integreren van de seksuele voorlichting binnen deze school. Ik heb dit gedaan aan de hand van vier aspecten, namelijk: structuur in persoon, structuur in ruimte, structuur in tijd en structuur in opdrachten.

Het antwoord op mijn onderzoeksvraag, die ik heb verkregen door de zes hier bovengenoemde stappen te doorlopen, is heel kort maar zeker krachtig: "Bekijk het product, de seksuele voorlichting".
Door deze beschreven zes stappen te hebben gemaakt heb ik niet alleen een antwoord verkregen op mijn onderzoeksvraag, maar heb ik ook mijn doel van dit project bereikt. Het doel is namelijk: het maken van een seksuele voorlichting op maat, de seksuele voorlichting integreren binnen VSO de Korenaer, locatie Kerstrooslaan en de leerlingen meer kennis bij brengen op seksueel gebied en de weerbaarheid van de jongeren vergroten. Dit zijn drie subdoelen die ik heb bereikt door dit afstudeerproject.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Hogeschool Pedagogiek
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk