‘Ik heb nieuwe inzichten opgedaan’
de betekenis van kenniskringen voor de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders‘Ik heb nieuwe inzichten opgedaan’
de betekenis van kenniskringen voor de professionele ontwikkeling van lerarenopleidersSamenvatting
Als lectoren van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg zijn we benieuwd wat deelname aan
een kenniskring betekent voor de professionalisering van opleiders; wat leren zij ervan
(kennis, gedrag, houding) en waarvan leren zij? Het gaat om de professionele ontwikkeling
van individuele lerarenopleiders gericht op het verdiepen van de rol die zij hebben als
onderzoeker. De ontwikkeling van deze rol vindt plaats door deelname aan een kenniskring
waarin een lector als ervaren onderzoeker een impuls geeft. Nog weinig onderzoek is
gedaan naar wat de specifieke leeropbrengsten van deelname aan kenniskringen zijn en
welke leeractiviteiten stimulerend zijn voor het bereiken van die leeropbrengsten.
Het is een verkennend onderzoek waarin 23 kenniskringleden uit vier kenniskringen
participeren. Van de vier kenniskringen zijn er twee minder dan een jaar geleden gestart
en twee bestaan al langer. Uit de analyse van de data blijkt dat kenniskringleden nieuwe
kennis opdoen, zowel over het thema van het lectoraat als over het doen van onderzoek.
Verder geven kenniskringleden aan dat zij anders handelen (gedrag) en dat hun houding
ten opzichte van onderzoek is veranderd. Ervaren kenniskringleden benoemen in
vergelijking met beginnende kenniskringleden meer gedragsopbrengsten, bijvoorbeeld dat
ze studenten anders zijn gaan begeleiden, ervaren kenniskringleden geven ook aan dat zij
veel leren van het doen van onderzoek.
Met name de interactie tussen de kenniskringleden is stimulerend voor het leren. Ons
onderzoek laat zien dat deelname aan een kenniskring leidt tot een scala aan opbrengsten,
die zowel de lerarenopleider als de opleiding ten goede komen.