De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In 2006 heeft de KBN in samenwerking met NOC*NSF en VDOW Marketing deelgenomen aan het project Strategisch Marketing Plan. Een plan dat er voor moet zorgen dat het beleid van de bond wordt verbeterd om de continuering van de bond te waarborgen, de positionering van de bond te verstevigen en de zichtbaarheid van de bond richting haar leden en niet-leden te verbeteren.

Het SMP behelst drie bedieningsconcepten die dit moeten realiseren. Echter twee jaar naar dato is er geconstateerd dat slechts een deel van deze concepten is geïmplementeerd. In samenwerking met de KBN en XCESS EXPERTISE CENTRE BV is er een opdracht geformuleerd die de KBN inzicht moet bieden waarom dit nog niet is gebeurd. De probleemstelling van het onderzoek luidt: "de KBN in staat om marktgericht te denken om het SMP te implementeren en wat moet er dan veranderen?"

De KBN is door de jaren heen nog steeds op zoek naar de juiste structuur om in de markt goed te kunnen functioneren. Niet alleen de structuur bemoeilijkt het functioneren, maar ook het feit dat de bond grotendeels op de inzet van vrijwilligers draait speelt hierin een rol. De KBN heeft in 2007 een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder de leden, die een aantal zaken aan het licht bracht over het functioneren van de bond. Het grootste knelpunt hierin is de rol van de sportschoolhouders/leraren binnen de KBN. Deze voelen zich niet genoeg gehoord en genegeerd door de KBN. Dit is belangrijk te noemen, omdat deze groep direct in contact staat met de karateka. Om op lange termijn goed te kunnen functioneren en zaken als het SMP goed te kunnen implementeren dient dus de communicatie naar deze groep goed te moeten verlopen.

De KBN heeft een aantal middelen in huis om de communicatie makkelijk te kunnen verbeteren, zoals de website en Taiko. Deze media worden door de leden zeer gewaardeerd, maar is nu nog te veel op topsport gericht. Met het enthousiasme van de sportscholen en verenigingen zit het wel goed. Dit is gebleken door de ledenactie die is gevoerd. Deze ledenactie heeft 445 nieuwe leden opgeleverd mede dankzij de inzet van de sportscholen en verenigingen. Echter is toch gebleken dat de sportscholen en verenigingen zich nog te weinig betrokken voelen bij de bond. Het mes snijdt hierin van twee kanten. Aan de ene kant de nu nog gebrekkige inzet richting de sportscholen en aan de andere kant het verzaken van sportscholen op contactmomenten, zoals jaarvergaderingen en andere.

Ook de leden van de KBN zijn over het algemeen nog niet helemaal tevreden over de loop van zaken binnen de KBN. Zo vinden zijn de administratie van de KBN een groot probleem. Dit is een gevolg van de mislukte samenwerking met de judobond. Ook mag er volgens de leden meer aandacht worden geschonken aan breedtesport. Het topsportbeleid van de KBN is in orde, maar dit gaat ten koste van de breedtesport.

Om uiteindelijk tot de implementatie van het SMP te kunnen komen dient de KBN enkele operationele zaken door te voeren en te werken aan structurele verandering.
Op operationeel moet de Taiko meer ruimte bieden voor inbreng van de verenigingen en leden, anders gezegd, meer aandacht bieden voor de breedtesport. Daarnaast moet de website dé karateportaal worden. Ook de ledenactie moet worden gecontinueerd, al moet daar de volgende keer de aanpak drastisch worden veranderd.
Structureel zal er moeten worden gewerkt aan meer verenigingsondersteuning, door bijvoorbeeld van een webbibliotheek, waarin nuttige tips en informatie voor de sportscholen verzameld zijn. Daarnaast dienen de rayons en de organisatiestructuur van de KBN onder de loep genomen worden en worden aangepast. In 2009 treedt de huidige voorzitster af en het kan geen kwaad om alvast vooruit te kijken naar het profiel van de toekomstige voorzitter(ster). Ook het jaarlijks terugkeren van marktonderzoek doormiddel van inzet van stagiaires zullen de continuering en dus de implementatie van het SMP ten goede komen, met als doel: Dé karatebond worden van Nederland!

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Economische Hogeschool Tilburg
PartnerKarate-do Bond Nederland Utrecht i.s.m. XCESS , EXPERTISE CENTRE BV Leusden
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk