De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

IK D.U.R.F

Zelfmanagement van gedrag door leerlingen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

IK D.U.R.F

Zelfmanagement van gedrag door leerlingen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit meesterstuk staat zelfmanagement van gedrag door leerlingen centraal. Het ontdekken van krachtbronnen aan de hand van oplossingsgerichte strategieën is een middel waarmee leerling tot positieve ontwikkeling van gedrag kunnen komen. Als uitgangspunt heb ik de volgende uitspraak genomen: "De leerling is expert van zijn eigen probleem EN architect van zijn eigen oplossing" (Cauffman & Dijk, 2009) In dit meesterstuk wordt beschreven hoe oplossinggerichte strategieën zijn ondergebracht in de interventie: IK D.U.R.F.! Op basis van zelfregulatie gaan de leerlingen zelfstandig werken aan de hand van de vier D.U.R.F. stappen (Golly & Sparque, 2009): 1. D. Doelen stellen 2. U. Uitvoering noteren 3. R. Reflectie / feedback organiseren 4. F. Feestje vieren Deze stappen heb ik met een ontwerpgericht onderzoek ontwikkeld, uitgevoerd en regelmatig aangepast. De ontwikkeling die de leerlingen hebben door gemaakt, heb ik gemeten door een start -en een eind enquête te houden onder leerlingen, ouders en mentor. De ontwikkeling van de leerlingen heb ik door de interventie "IK D.U.R.F.! beïnvloed. Belangrijkste conclusies zijn: - Leerlingen kunnen na een goede instructie werken aan zelfmanagement van gedrag. - Begeleiding door een deskundige is nodig om te komen tot een goede feedback. Belangrijkste aanbevelingen zijn: - Geef leerlingen de verantwoordelijkheid om te werken aan hun eigen gedrag. Door te stellen dat ze dit kunnen, komt een beweging tot hoop naar verandering op gang. - Stel een gedragsspecialist aan die zowel preventief gericht, als oplossingsgericht werkt met deze leerlingen. Het verrassende van het werken op deze manier is het enthousiasme en het inzicht van de leerlingen. Ze zijn creatief in het vinden van doelen. Ze zijn gedreven in de uitvoering. Ze hebben moeite met reflectie en de feedback. En ze worden zeer vindingrijk in het organiseren van een feestje. Citaat van een leerling: "Meneer, dit kan je overal bij gebruiken

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk