Het toepassen van de context-concept benadering in de methoden Chemie, Chemie Overal en NOVA
Het toepassen van de context-concept benadering in de methoden Chemie, Chemie Overal en NOVA
Samenvatting
Nieuwe scheikunde methoden moeten meegaan met nieuwe ontwikkelingen in het scheikunde-onderwijs, in
het bijzonder de context-concept benadering van het nieuwe scheikunde eindexamenprogramma.
Uitgangspunten zijn: concepten dienen betekenis te krijgen vanuit contexten die een authentieke
handelingspraktijken vertegenwoordigen en op een manier dat bij leerlingen de behoefte wordt opgeroepen
meer te willen weten (het "need-to-know"principe). Drie gangbare methoden uit de havo bovenbouw zijn
geanalyseerd met de vraag in welke mate de uitgangspunten herkenbaar zijn. Dat zijn Chemie, Chemie
Overal en NOVA. Conclusie is dat de uitgangspunten van het nieuwe scheikundeonderwijs amper herkenbaar zijn in alle drie de methoden. Er zijn wel motiverende toepassingscontexten herkenbaar maar niet op een manier zoals de uitgangspunten bedoelen, Advies is dan ook om de methoden grondig te herzien. In het onderzoeksverslag worden suggesties voor aanpassingen gedaan.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Scheikunde |
Afdeling | Fontys Lerarenopleiding Tilburg |
Datum | 2014-12-01 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |