De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

'Dit onderzoek gaat over het begeleiden van een zwakke leerling tijdens de convergente rekenles. In dit onderzoek staat 'Lars' centraal. Ik wil Lars gaan helpen met zijn rekenprobleem. Voor Lars is extra oefenstof niet voldoende. Hij heeft extra sturing, in betrokkenheid en getalbegrip, nodig in de voor hem een wereld vol getallen. Ik ben zoekende naar een aanpak waardoor Lars niet losgelaten wordt van het programma van de groep.

Om een antwoord te kunnen geven op deze probleemstelling zal ik in de theorie het elementaire getalbegrip, de organisatie en de aanpak weergeven.

Binnen de methode Pluspunt (Malmberg, 1994) zal ik gaan kijken naar de lesinhouden wat betreft het getalbegrip en hoe deze vorm te geven in mijn rekenles.

Voor de organisatie betekend het dat ik de instructie tijdens de rekenles moet aanpassen. Ik zal beginnen om de rekenles convergent aan te bieden. Wanneer de les volgens de fasen van het directe instructiemodel aangeboden wordt, de voorkennis van de leerlingen activeert, de leerstof in kleine stappen aanbiedt en het regelmatig controleren of de lesstof begrepen wordt, verwacht ik Lars te stimuleren tot een actieve en succesvolle deelname van de rekenles.

Mijn leerkrachten gedrag zal samen met Lars centraal staan. Samen zullen we een plan gaan bedenken om tot ons einddoel te komen.

Tot slot verbind ik mijn conclusies om tot een aanpak te komen die Lars nodig heeft zich te ontwikkelen binnen een convergente rekenles.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk