"Op mij kun je rekenen"
"Op mij kun je rekenen"
Samenvatting
'Dit onderzoek gaat over het begeleiden van een zwakke leerling tijdens de convergente rekenles. In dit onderzoek staat 'Lars' centraal. Ik wil Lars gaan helpen met zijn rekenprobleem. Voor Lars is extra oefenstof niet voldoende. Hij heeft extra sturing, in betrokkenheid en getalbegrip, nodig in de voor hem een wereld vol getallen. Ik ben zoekende naar een aanpak waardoor Lars niet losgelaten wordt van het programma van de groep.
Om een antwoord te kunnen geven op deze probleemstelling zal ik in de theorie het elementaire getalbegrip, de organisatie en de aanpak weergeven.
Binnen de methode Pluspunt (Malmberg, 1994) zal ik gaan kijken naar de lesinhouden wat betreft het getalbegrip en hoe deze vorm te geven in mijn rekenles.
Voor de organisatie betekend het dat ik de instructie tijdens de rekenles moet aanpassen. Ik zal beginnen om de rekenles convergent aan te bieden. Wanneer de les volgens de fasen van het directe instructiemodel aangeboden wordt, de voorkennis van de leerlingen activeert, de leerstof in kleine stappen aanbiedt en het regelmatig controleren of de lesstof begrepen wordt, verwacht ik Lars te stimuleren tot een actieve en succesvolle deelname van de rekenles.
Mijn leerkrachten gedrag zal samen met Lars centraal staan. Samen zullen we een plan gaan bedenken om tot ons einddoel te komen.
Tot slot verbind ik mijn conclusies om tot een aanpak te komen die Lars nodig heeft zich te ontwikkelen binnen een convergente rekenles.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |