De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Kids' Skills: het kind in het middelpunt!': een klein onderzoek naar de effecten van de methode Kids' Skills bij kinderen met gedragsproblemen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

'Kids' Skills: het kind in het middelpunt!': een klein onderzoek naar de effecten van de methode Kids' Skills bij kinderen met gedragsproblemen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit stuk beschrijf ik de effecten van de methode Kids' Skills bij kinderen met gedragsproblemen. Deze methode gaat uit van oplossingsgericht werken en is een praktische methode waarmee op een simpele manier in vijftien stappen met het kind gewerkt wordt naar een oplossing. De methode heeft een open karakter, ouders, leerkrachten en klasgenoten werken samen met het kind naar één doel: een nieuwe vaardigheid aanleren. Kids' Skills is gebaseerd op het idee dat het kind geen probleem heeft, maar vaardigheden die het nog niet geleerd heeft. Ik onderzoek of deze methode ook geschikt is voor het heel jonge kind, dat aan het begin van het proces staat van reflectief denken. Ik pas de methode toe bij twee kinderen van vier jaar. Kind A laat externaliserend gedrag zien, kind B internaliserend gedrag. Het Interactiewiel van Verstegen en Lodewijks laat de excessen in de sociale vaardigheden zien van beide kinderen. Gebaseerd op deze gegevens, de handelingsplannen, mijn observaties, achtergrondinformatie en gesprekken met de ouders achterhaal ik de individuele onderwijsbehoefte van beide kinderen. Ik maak gebruik van mijn kennis van oplossingsgericht werken, waarbij de theorie van Kim Insoo Berg en Steve de Shazer voor mij een belangrijke rol vervult. Deze theorie gaat uit van de kracht, de competenties en talenten van het kind. Het kind zelf is de expert bij het vinden van oplossingen. Deze insteek vergt van de opvoeder competenties op het gebied van interactionele benadering, waarbij de dialoog met het kind een belangrijke rol speelt. Mijn rol als leerkracht is niet sturend, maar uitnodigend.
Beide kinderen maken een vaardigheidsboek dat tot stand komt d.m.v. motiverende gesprekjes die ik met hen heb. Het boek visualiseert de stappen zoals aangegeven in de methode. Daarnaast maakt het kind een poster, zodat zijn nieuw te leren vaardigheid voor de omgeving zichtbaar wordt. Het kind werkt drie weken aan zijn vaardigheid. Als afsluiting nodigt het kind klasgenoten en ouders uit voor zijn feest. Het kind is nu competent in deze vaardigheid en kan dit doorgeven aan anderen.
Na het onderzoek laat het Interactiewiel de verschuivingen zien in de beheersing van sociale vaardigheden. De excessen in bepaalde segmenten nemen af, de tekorten in andere segmenten zijn minder geworden. Bij beide kinderen worden positieve resultaten behaald. Deze successen worden bepaald door de omgeving (klasgenoten, leerkracht en ouders) en de competentie en de kracht van het kind. Mijn rol als veranderaar is niet bij beide kinderen van meet af aan succesvol. Ervaring en terugblikken op mijn handelen maken mij bewust van het feit dat ik essentiële aspecten over het hoofd zie. Een alternatief ontwikkelen en uitproberen werkt.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk