De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Juf, ze begrijpen mij niet

Leerlingen met een autismespectrumstoornis op een reguliere basisschool

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Juf, ze begrijpen mij niet

Leerlingen met een autismespectrumstoornis op een reguliere basisschool

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In het kader van inclusief onderwijs is dit praktijkgericht onderzoek gericht op leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) binnen een reguliere basisschool. Het kijken naar de mogelijkheid om leerlingen met ASS binnen deze reguliere basisschool te behouden is het uiteindelijke langer termijn doel van dit onderzoek. Om dit doel te bereiken is de hoofdvraag gebaseerd op het doen van aanbevelingen richting de begeleiding van leerlingen met ASS op deze school. Om antwoord te geven op de hoofdvraag is er gekozen voor een actie-onderzoek bestaande uit twee cycli. In dit onderzoek zijn drie leerkrachten, drie leerlingen met ASS en hun ouders meegenomen. Als onderzoeksmethoden zijn vragenlijsten, interviews, literatuuronderzoek en schaalvragen gebruikt (De Lange, Schuman & Montessori, 2012). Binnen cyclus 1 is er gekeken naar de behoeften van de leerlingen met ASS en vervolgens naar de behoeften van de leerkrachten in de begeleiding van deze leerlingen. Hieruit is geconcludeerd dat er voornamelijk behoefte is aan specialistische kennis van ASS. Vervolgens is er in cyclus 2 van dit onderzoek gekeken in hoeverre het sensorisch profiel van Bogdashina (2004) een bijdrage levert aan die specialistische kennis van ASS voor leerkrachten. Daarnaast is er gekeken of de inzet van dit profiel een positieve bijdrage levert aan het welbevinden van leerlingen met ASS op deze reguliere basisschool. De uiteindelijke conclusie is dat het welbevinden van de leerlingen met ASS gelijk gebleven is, dan wel licht gestegen is door de inzet van de interventies voortkomend uit het sensorisch profiel (Bogdashina, 2004). Daarnaast kan geconcludeerd worden dat de uitwerking van het sensorisch profiel meer specialistische kennis van ASS voor de leerkrachten van deze reguliere basisschool heeft opgeleverd. Een van mijn aanbevelingen die ik binnen dit onderzoek doe, is om in te zetten op specialistische kennis van ASS binnen de school. Het gebruik van het sensorisch profiel van Bogdashina (2004) kan hierin een meerwaarde vormen. Daarnaast gaat het bij het welbevinden van leerlingen met en zonder ASS om hetzelfde: ze willen zich begrepen voelen. Daarbij doet het handelen van de leerkracht ertoe: openstaan voor de leerling en hem serieus nemen. Soms kan het streven naar inclusief onderwijs zo simpel zijn! De kernwoorden die gebruikt zijn in dit actie-onderzoek zijn: inclusie, onderwijsbehoeften, autismespectrumstoornis, sensorische waarneming en welbevinden

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk