De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Pijn en toch jezelf zijn

Draagt pijneducatie haar steentje bij?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Pijn en toch jezelf zijn

Draagt pijneducatie haar steentje bij?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

INLEIDING: LIBRA Revalidatie en Audiologie heeft beroep gedaan op de opleiding fysiotherapie om een pijneducatieprogramma op te stellen voor kinderen en jongeren met chronische pijnklachten aan spieren en/of gewrichten. De inhoud dient afgestemd te zijn op Evidence en Best Practice, expert meningen en de mogelijkheden vanuit LIBRA Revalidatie en Audiologie. Voor de onderbouwing van de bovengenoemde Evidentie en Best Practice is recente literatuur onontbeerlijk. Het doel van dit afstudeerproject ligt dan ook bij het analyseren van literatuur over pijneducatie bij kinderen en jongeren met chronische pijnklachten waaruit het effect van pijneducatie bij kinderen en jongeren op het activiteiten- en participatieniveau geconcludeerd kan worden.
METHODE: De elektronische databanken PubMed en ScienceDirect zijn doorzocht. De zoektermen richtten zich op de kinderen en jongeren met chronische pijnklachten en een vorm van pijneducatie als interventiemogelijkheid. De termen zijn met elkaar gecombineerd middels AND en OR. De inclusiecriteria betreffen publicatietekst in het Engels die zich richt op kinderen en/of jongeren met een leeftijd van 6 tot 20 jaar, waarbij de pijn langer dan 3 maanden aanwezig is. De interventie is een vorm van pijneducatie, waarna het effect op beperking op activiteiten en participatieniveau als primaire of secundaire uitkomst werd beschreven. De methodologische kwaliteit is beoordeeld met behulp van de PEDro-schaal voor de gerandomiseerde onderzoeken en de Downs and Black list voor de overige studies.
RESULTATEN: Zeven artikelen zijn geïncludeerd waarvan vijf randomised controlled trials en twee interventionele retrospectieve studies. Drie randomised controlled trials werden als goed beoordeeld en twee als redelijk op de PEDro-kwaliteitslijst. De uitkomstmaten voor dit onderzoek betreffen de mate van functionele beperking, of de mate van beperking op activiteiten- en participatieniveau, gemeten met subjectieve meetinstrumenten.
CONCLUSIE: Er is in deze literatuurstudie sterk bewijs gevonden voor een positief effect van pijneducatie voor kinderen en jongeren met chronische pijnklachten op het activiteiten en participatieniveau.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingFysiotherapie
AfdelingFontys Paramedische Hogeschool
PartnerLIBRA Revalidatie en Audiologie
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk