Een stap achter de leerling:
participatie van jongeren met ass door oplossingsgericht werkenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Een stap achter de leerling:
participatie van jongeren met ass door oplossingsgericht werkenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Ambulant begeleiders van mbo-leerlingen met ernstige gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen zijn volgens het Ministerie van Onderwijs verplicht binnen 3 maanden een handelingsplan op te stellen. De inhoud van dit handelingsplan wordt te vaak samengesteld zonder de leerling daarbij te betrekken.
Drie maanden is te kort om een bruikbaar handelingsplan op te stellen, zodat het aan te bevelen is aandacht en energie te steken in een werkdocument waarin samen met de leerling doelen voor de komende periode gekozen worden.
Dit werkdocument is goed te maken op basis van de oplossingsgerichte methode Mission Possible, die als uitgangspunt een grote motivatie verkrijgen en behouden heeft. Als er wat aanpassingen gemaakt worden, is het ook voor jongeren met ASS mogelijk op deze oplossingsgerichte manier aan het werk te gaan.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |