Oplossingsgericht werken
Oplossingsgericht werken, werkhouding en motivatieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Oplossingsgericht werken
Oplossingsgericht werken, werkhouding en motivatieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Voor de tijdsduur van 6 weken is in groep 6 van het basisonderwijs gebruik gemaakt van een oplossingsgerichte omgangsstijl met leerlingen. Er is vorm gegeven aan een oplossingsgerichte omgangsstijl door de leerkracht met behulp van schaalvragen, observeren en terugkoppelen van positieve feedback naar leerlingen, en het geven van complimenten en positieve bevestiging. Er is na deze periode met behulp van de Vragenlijst Interactief Leraarschap van Leary gebleken dat de sfeer in de groep merkbaar verbeterde. Door middel van observaties en een interview bleek dat werkhouding en motivatie van de leerlingen zich door deze omgangsstijl positief hebben ontwikkeld.

Organisatie | Fontys Hogescholen |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |