De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

The Power of POP

een onderzoek naar hoe oplossingsgerichte vragen helpend kunnen zijn bij een POPgesprek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

The Power of POP

een onderzoek naar hoe oplossingsgerichte vragen helpend kunnen zijn bij een POPgesprek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Master SEN Opleiding Oplossingsgericht werken in het Onderwijs van Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg van Fontys Hogescholen in Tilburg. Het onderzoek is uitgevoerd door Esthel Schneiders, werkzaam op SBO De Wissel in Hoorn als leerkracht en schoolopleider. Een van de taken is het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor de POPgesprekspartners. POP wil zeggen Persoonlijk Ontwikkelings Plan Tijdens deze bijeenkomsten worden ervaringen uitgewisseld en gewerkt aan gespreksvaardigheden ten behoeve van POPgesprekken. De onderzoeksgroep is in eerste stadium het team en in het latere stadium een groep van 7 collega's. Het POPgesprek krijgt een vaste plek in de gesprekkencyclus op SBO De Wissel en moet dus aan bepaalde criteria voldoen. POPgesprekspartners blijken verschillende uitgangspunten te gebruiken. De oplossingsgerichte benadering zou zeer geschikt kunnen zijn om POPgesprekken te voeren. Doel in het onderzoek is: Wat werkt bij het voeren van een oplossingsgericht POPgesprek met een POPgesprekspartner waardoor een POP door collega's geformuleerd kan worden. De onderzoeksvraag luidt: In welke mate en op welke wijze helpen oplossingsgerichte vragen tijdens een POPgesprek ten behoeve van het formuleren van een persoonlijk ontwikkelingsplan. Om antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van een vragenlijst aan het voltallige team. In het vooronderzoek zijn er oplossingsgerichte vragen geselecteerd. Tijdens 7 POPgesprekken is er door middel van een observatie gescoord welke vragen als nuttig worden ervaren. Dit gebeurde door op een bel te drukken. Tevens is de motivatie voor en na het gesprek gemeten met een motivatieschaalvraag. Het verschil in het formuleren van het POP is besproken in een interview. Na bijna alle POPgesprekken konden de collega's aangeven meer gemotiveerd te zijn. Dit kwam door het gesprek en door de vragen die gesteld zijn. Ze hebben hun POP aangepast zodat de doelen concreter zijn en reëler zijn gesteld. Als er gebeld werd tijdens het POPgesprek dan was dit naar aanleiding van een oplossingsgerichte vraag. Alle collega's geven aan dat ze er daadwerkelijk iets aan hebben gehad. Door het oplossingsgerichte gesprek hebben ze hun eigen doelen helderder in kaart gekregen. Waar ze eigenlijk naar toe willen en hoe ze dat kunnen bereiken. De eerstvolgende stap vooruit…. Volgend schooljaar zullen de POPgesprekspartners getraind worden in de oplossingsgerichte gespreksvoering. Zodat nog meer POPgesprekken op een oplossingsgerichte manier gevoerd kunnen worden.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2012-05
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk