De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Is formatief handelen pASSend?

een advies aan de onderzoeksschool

Beperkte toegang

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Is formatief handelen pASSend?

een advies aan de onderzoeksschool

Beperkte toegang

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het managementteam (MT) van onderzoeksschool X heeft besloten om formatief handelen in te voeren. Deze werkwijze zou namelijk voor iedere leerling passend zijn. In het kader van het afronden van de master Educational Needs op het gebied van gedrag, onderzoek ik of formatief handelen passend is voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) . Dit praktijkgerichte onderzoek heeft als doel om formatief handelen te evalueren door tweedejaars havo/vwo-leerlingen met ASS hun ervaringen met formatief handelen te laten waarderen.

Literatuurstudie laat zien dat leerlingen met ASS moeite kunnen ervaren met veranderingen binnen de dagelijkse schoolomgeving en zij graag structuur ervaren in dagen. Zij kunnen een uitdaging hebben door ‘deficits’ op het gebied van theory of mind, centrale coherentie en executieve functies. Anderzijds wordt in het theoretisch kader gekeken naar de inhoud en vorm van formatief handelen en of dit passend zou kunnen zijn voor leerlingen met autisme. Uit de literatuur blijkt dat formatief handelen veel handvatten kan bieden en zorgt voor veel structuur, duidelijkheid en persoonlijke aandacht.

Het praktijkonderzoek vindt plaats door middel van het inzetten van meerdere instrumenten: een enquête, een interview en een aangepaste effectenster. Hiermee wordt formatief handelen geëvalueerd door respondenten. De onderzoeksgroep bestaat uit vijf leerlingen die een diagnose binnen het ASS hebben. Op basis van data-analyse kan in combinatie met het theoretisch kader een aanbeveling opgezet worden.

Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat formatief handelen, met een paar kleine aanpassingen, ook passend kan worden voor leerlingen met ASS. Dat komt volgens de leerlingen door de geboden structuur in de lessen, de persoonlijke aandacht, minder toetsen en meer motivatie. Op het gebied van structuur buitenom de lessen en meer informatie over deze lesstijl, kunnen mogelijk nieuwe interventies ingezet worden om formatief handelen pASSender voor leerlingen met autisme.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2021-05-05
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk