het kind als antwoord
een oplossingsgerichte benadering van taakwerkhoudingsproblemen en het beinvloeden van het zelfbeeldWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
het kind als antwoord
een oplossingsgerichte benadering van taakwerkhoudingsproblemen en het beinvloeden van het zelfbeeldWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Middels de tijdsteekproef (Jeninga, 2008), schaalvragen, wekelijkse gesprekken via de methode Kids' Skills (Furman, 2009) gestructureerde interviews en zelfbeeldschalen (Jeninga, 2008) zijn 5 kinderen (8-9-10 jaar) begeleid in het oefenen en leren beheersen van zelfgekozen vaardigheden met betrekking tot de taakwerkhouding. Daarbij is bestudeerd of dit ook een positieve uitwerking had op het zelfbeeld van deze kinderen.Na een onderzoeksperiode van zes weken is bij alle 5 de kinderen verandering en verbetering zichtbaar. Beredeneerd vanuit de motivatiepsychologie van Stevens (1997) en het beïnvloeden van het zelfbeeld volgens Tielemans(2001) en Woltjer en Janssens (2006) zijn conclusies en aanbevelingen te vinden in dit onderzoeksverslag. Een onderzoek dat uitgevoerd is binnen de Jenaplanpraktijk en waar conclusies en resultaten volkomen inpasbaar zijn binnen het Jenaplangedachtegoed
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |