Coachend Lesgeven
een werkstuk over rekenonderwijs - het leren van de tafelsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Coachend Lesgeven
een werkstuk over rekenonderwijs - het leren van de tafelsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Slechte scores voor rekenen zijn voor mij, docent in de onderbouw van een VMBO-school,de aanleiding geweest om mij te verdiepen in het rekenonderwijs. Leerlingen vertonen een soort aangeleerde hulpeloosheid en een sterk vermijdingsgedrag als gevolg van vele eerdere negatieve ervaringen. Probeer je daar als leerkracht iets aan te doen dan zijn gedragsproblemen regelmatig het gevolg. In HandelingsGericht Werken, Oplossingsgericht Werken en Drama zag ik nieuwe mogelijkheden. Het bestuderen van de theorie bracht mij tot het ontwikkelen van het begrip Coachend Lesgeven, een manier van werken waarin de leerstof, de werkwijze, de motivatie, de feedback en de relaties samenkomen. Toegepast op het leren van de tafels trad een aanzienlijke verbetering op.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |