Op weg naar educatief partnerschap!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Op weg naar educatief partnerschap!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoeken tonen aan dat betrokkenheid van ouders bij school van belang is vanwege het vergroten van leerkansen van leerlingen, taakverlichting van de school, afstemming over opvoeding en ondersteuning van het leerproces, maar ook als uiting van burgerschap en als middel tot culturele integratie.
Er is binnen ons team behoefte geuit aan samenwerken aan schoolontwikkeling, gebruik makend van landelijke ontwikkelingen en feedback van partners, bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Het team concludeert dat het stimuleren van ouderbetrokkenheid niet vanzelf gaat. Ouders willen graag meedenken en hebben behoefte aan meer informatie betreffende zorg en processen. Educatief partnerschap heeft om deze redenen vorm gekregen in de herziene visie van de school. Volgende stap is het vormgeven van deze visie, waarbij dit veranderplan handreikingen biedt.
Oplossingsgerichtheid en eigenaarschap creëren, staan in dit stapsgewijze veranderplan voorop. Inhoudelijke aanbevelingen richten zich op structuur, vaardigheid, bereidheid en cultuur. Het is aan het (verander)team welke inhoudelijke initiatieven er genomen worden, passend bij de herziene visie op educatief partnerschap van de school. Als coach richt ik mijzelf op de proceskant en vormen communiceren, afstemmen en differentiëren uitgangspunten.

Organisatie | Fontys Hogescholen |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |