Co-teaching op het leerplein in het VO
Op zoek naar een doeltreffende vorm van co-teaching voor 2 eerstejaars basis/kader klassenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Co-teaching op het leerplein in het VO
Op zoek naar een doeltreffende vorm van co-teaching voor 2 eerstejaars basis/kader klassenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Een evaluatieonderzoek naar de ervaringen van de pilot co-teaching op het leerplein van een reguliere VO-school voor twee eerstejaars basis/kader klassen. Op dit leerplein worden de vakken Engels, Nederlands, natuur & zorg, mens & maatschappij en wiskunde gegeven. Leerlingen leren plannen en zelfstandig studeren binnen dit flexibele leerplein. Co-teaching lijkt door de huidige structuur op dit leerplein vooral tegemoet te komen aan "meer handen in de klas" en minder aan de professionalisering van docenten en het verhogen van de leeropbrengsten. De intensieve begeleiding van kwetsbare leerlingen wordt middels de 'One teach, One observe', 'Alternative teaching' en 'One teach, One drift' principes (Perez, 2012) door de co-teachers toegepast. Dit houdt in dat de co-teacher de vakdocent op verschillende wijze assisteert en de leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften tijdens instructies en verwerking van de lesstof ondersteunt. Dit onderzoek draagt bij aan een volgende stap in de ontwikkeling naar een doeltreffende vorm van co-teaching op het leerplein om tegemoet te komen aan Passend Onderwijs.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2013 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |