Lees eerst de Bijsluiter!
Hoe ervaren de peers de implemantatie van de bijsluiter voor leerling met ASSWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Lees eerst de Bijsluiter!
Hoe ervaren de peers de implemantatie van de bijsluiter voor leerling met ASSWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De Bijsluiter is een persoonlijke handleiding die op basis van positieve ervaringen (good practices) uit het verleden ingezet kan worden (Wichers-Bots & Haasen, 2008). Vanuit de theorie zijn we naar het gedrag van de pubers gaan kijken en naar de socialiserende werking die het schoolleven op hun gedrag heeft. De puberteit is een ontwikkelingsfase waarin kinderen belangrijke ontwikkelingen doormaken. We hebben gekeken naar pubers met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en pubers zonder ASS en kwamen verschillen tegen in de cognitieve ontwikkeling, het ontwikkelen van hun eigen persoonlijkheid, de omgang met hun leeftijdgenoten en vriendschappen, populariteit en hun schoolleven (Kohnstamm, 2009). Naar aanleiding van de verschillen in ontwikkeling en de behoefte van de leerling met ASS aan structuur en duidelijkheid hebben wij een Bijsluiter ontwikkeld samen en met de leerling met ASS, de ouders, mentor, vakdocenten en M SEN-studenten. Deze Bijsluiter is toegepast door alle vakdocenten van beide klassen. De interventies die hierdoor zijn ontstaan hebben een positief effect gehad op het docentgedrag. In de praktijk hebben we gezien dat we de twee onderzochte klassen goed functioneren in sociaal en communicatief opzicht. Onze conclusie is dat de Bijsluiter een positief effect heeft op de peers van de leerling met ASS.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |