De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Communicatie rondom de renovatie : een goede onderbouwing

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Communicatie rondom de renovatie : een goede onderbouwing

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op 1 januari 2004 ontstaat Avans Hogeschool door een fusie van Hogeschool Brabant en Hogeschool 's-Hertogenbosch. Avans Hogeschool heeft vestigingen in Breda, 's-Hertogenbosch en Tilburg.

Avans Hogeschool telt ruim 18.000 studenten en 1.750 medewerkers binnen de achttien academies, de drie centrale diensteenheden en het Leer- en innovatiecentrum (LIC). De centrale kernwaarden (deze horen terug te komen in alle communicatie uitingen van Avans Hogeschool) van Avans Hogeschool zijn :
• geborgenheid
• inspiratie
• openheid

Avans Hogeschool is in juni 2005 begonnen met een ver- en nieuwbouw op drie locaties namelijk, Breda, Tilburg en 's-Hertogenbosch. Dit betekent voor Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch dat er van juni 2005 tot eind 2006 renovatie van het bestaande gebouw plaatsvindt. Tijdens onze stageperiode hebben wij ons beziggehouden met de 'communicatie rondom de renovatie' binnen Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch.

Het uiteindelijke doel van de renovatie is het realiseren van eigentijdse huisvesting, die aansluit bij de ambities van een open organisatie die volop deelneemt aan moderne ontwikkelingen in onderwijs en maatschappij. Voor Avans 's-Hertogenbosch is dit vertaald naar het renovatieproject 'Gebouw 2005' dat plaatsvindt tussen juni 2005 en december 2006.

Onze stage omvat alle stappen van het Four-Step Public Relations Process model van Cutlip, Center & Broom. We zijn begonnen bij het onderdeel implementatie (stap 3). We hebben ons bezig gehouden met de implementatie van de communicatiemiddelen uit het communicatieplan van november 2004. Deze communicatiemiddelen hebben we geëvalueerd (stap 4), en deze evaluatie is meegenomen in de situatieanalyse (stap 1). De situatieanalyse bestaat uit:

 Beschrijving van de organisatie Avans Hogeschool
 Beschrijving van het project 'de renovatie'
 De uitgangspunten van de algemene interne communicatie binnen Avans Hogeschool.
 De conclusies van het fieldresearch.
 De conclusies van de evaluatie van de communicatiemiddelen.

Op basis van deze situatieanalyse hebben we het communicatieplan voor 2006 geschreven.

De algemene interne communicatie van Avans Hogeschool is het kader voor het communicatieplan 2006. De belangrijkste uitgangspunten van de interne communicatie zijn:
• Procesgericht
• Halen en brengen
• Persoonlijke communicatie
• Lijncommunicatie topdown is formeel vastgelegd

Door middel van fieldresearch hebben we inzicht verkregen in de kennis, houding en behoeften van de medewerkers en studenten met betrekking tot de renovatie en de communicatie hiervan. De fieldresearch hebben we uitgevoerd door middel van diepte-interviews, afgenomen bij de klankbordgroep van Gebouw 2005

Resultaten uit de interviews:
• Medewerkers en studenten willen meer weten over de reden van de renovatie.
• Medewerkers en studenten willen weten wat de renovatie betekent voor hun persoonlijke werksituatie.
• Na kennis en bewustwording moet er meer ingespeeld worden op houding en begrip.
• Medewerkers en studenten hebben behoefte aan persoonlijke communicatie.

Door de communicatiemiddelen te analyseren die zijn ingezet in 2005 hebben we een conclusie getrokken of deze in 2006 nog gebruikt kunnen worden. Communicatiemiddelen die geschikt zijn voor 2006:
• Officiële opening van LIC en de studentenvoorzieningen,
• Bouwpictogram
• Intranet
• Internet
• Expositie
• Open dag
• Glossy bouwmagazine
• Schoolkrant Punt

In de strategie van het communicatieplan 2006 gaan we verder op de stappen bewustwording, begrip, ondersteuning, betrokkenheid en verbondenheid . We realiseren ons dat de uiteindelijke communicatiedoelstelling van verbondenheid niet alleen bereikt kan worden met alleen het huisvestingsproces. Deze uiteindelijke doelstelling om het onderwijs te optimaliseren wordt bereikt door het gehele veranderingsproces. De uiteindelijke doelstelling van verbondenheid moet dus in grote samenhang met het onderwijs- en organisatieproces bereikt worden. Communicatieplan 2006 richt zich op de doelstelling begrip. Persoonlijke communicatie en ondersteuning daarvan staan centraal. De doelgroep zijn de medewerkers en studenten van Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch.

De boodschap van communicatieplan 2006 is:
In de nieuwe huisvesting staat de student centraal en de nieuwe werkplekken zorgen voor meer openheid, dit creëert een inspirerende en leerzame werkomgeving. Open en persoonlijke communicatie zorgt voor betrokkenheid en geborgenheid.

Verder wordt in het communicatieplan ingegaan op de doelstellingen per doelgroep, media en middelen en de planning.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Hogeschool Communicatie
PartnerAvans Hogeschool
Jaar2005
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk