De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Techniek in zicht

Onderzoek naar het ontwikkelen van een leerlijn techniek op Het Kwadrant

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Techniek in zicht

Onderzoek naar het ontwikkelen van een leerlijn techniek op Het Kwadrant

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De afgelopen jaren heeft het vak techniek op Het Kwadrant, school voor praktijkonderwijs, te Bergen op Zoom een grote metamorfose doorgemaakt. Door nieuwe opdrachten is het niveau hoger komen te liggen en wordt het vak techniek steeds betekenisvoller voor de leerlingen. Het probleem binnen het vak techniek is dat er geen duidelijke leerlijn is, waardoor niet (geheel) duidelijk is welke opdrachten in welk leerjaar aan bod komen. Dit is de reden waarom ik gekozen heb voor techniek als onderzoeksonderwerp voor mijn "meesterstuk". Binnen het "meesterstuk" werk ik aan de volgende onderzoeksvraag. "Op welke manier kan er door de gehele school een functionele betekenisvolle leerlijn techniek opgesteld worden die voldoet aan de eisen van het praktijkonderwijs en de school, waarbij structuur, herhaling en competentie een centrale rol spelen." Belangrijk is dat deze leerlijn voldoet aan de in de onderzoeksvraag gestelde eisen. Het opzetten van competenties en het project "Taal Werkt" zijn de huidige onderwijsinnovaties op Het Kwadrant, door deze mee te nemen in de vorm te geven leerlijn sla ik twee vliegen in één klap. Door middel van het project "Taal Werkt" is het de bedoeling dat het vak Nederlands op een betekenisvolle manier wordt geïntegreerd binnen de technieklessen, waarbij gewerkt wordt vanuit concrete doelen en vaardigheden (competenties). Aan de hand van de afbakening en theoretische onderbouwing ben ik gaan kijken naar verschillende methodes om mijn data te verzamelen. In hoofdstuk 4 is het verzamelen van data voor het onderzoek daadwerkelijk van start gegaan. Door het voeren van interviews, enquêtes en expertisegesprekken, ben ik op zoek gegaan naar antwoord op de vraag waar mijn leerlijn techniek aan moet gaan voldoen. In hoofdstuk 5 ga ik conclusies koppelen aan de in hoofdstuk 4 verzamelde resultaten. Het uiteindelijke product naast mijn onderzoek is een werkboek voor de tweedejaars M-groep, waarbij de gestelde eisen uit het onderzoek verwerkt worden. Binnen dit werkboek komen de modules; houtbewerking, metaal/solderen, elektra, loodgieten en metselen aan bod. Deze modules bestaan uit; woordenschat middels beeldwoordenlijsten, basisvaardigheden, opdracht middels stappenplan met foto's en beoordeling van competenties

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk