De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Experiential Marketing

zin of onzin?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Experiential Marketing

zin of onzin?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Consumenten beschikken tegenwoordig over een enorm aanbod aan goederen en diensten. Zij kiezen niet meer zomaar voor een product of dienst die beschikbaar is, voor een lage prijs aangeboden wordt en van hoge kwaliteit is (Hinloopen, Adriaansen & Zuiderwijk, 2009). Door deze verandering is ook een evolutie van marketingmanagementfilosofieën ontstaan. Het begon allemaal bij een productieconcept, later volgden concepten als productconcept en relatiemarketing concept tot tegenwoordig een belevenis gericht marketingconcept. De belevenisgerichte marketing is afgeleid van het concept beleveniseconomie die voorgesteld is door Pine en Gilmore (Tsaur, Chiu & Wang, 2007). Pine en Gilmore betoogden in al 1999 dat er een nieuw economisch tijdperk was aangebroken, namelijk de beleveniseconomie. Deze term is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Het is een onbetwiste managementklassieker die op een speciale manier de klant aan het product, dienst of organisatie kan verbinden (Pine & Gilmore, 2012). Wat samengaat met deze progressie is dat bedrijven actief bezig gaan met het aanbieden van een gedenkwaardige belevenis aan hun klanten. Zij maken daarbij gebruik van de opkomende marketingfilosofie, de belevenis gerichte marketing en heeft de naam experiential marketing gekregen (Tsaur, Chiu & Wang, 2007).
Naarmate de concurrentie verscherpte, hadden bedrijven waargenomen dat het uiterst belangrijk is om klanten een onvergetelijke belevenis aan te bieden om te kunnen ‘overleven’ of om concurrentievoordeel te kunnen behalen. Immers, een concurrentievoordeel dat is afgeleid van een onvergetelijke belevenis wordt moeilijker geïmiteerd en vervangen. Mensen willen die producten of diensten, omdat ze hopen de belevenis die het met zich meebrengt te krijgen (Tsaur, Chiu & Wang, 2007). Bedrijven die experiential marketing inzetten bieden hun consument een onvergetelijke ervaring (Tsaur, Chiu & Wang, 2007).

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingSport- en Bewegingseducatie
AfdelingAcademie Sport en Bewegen
PartnersDe Wilgenweard.
Datum2019-05-29
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk