De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

DYNAMIND: Naar dynamisch en gestructureerd vraaggestuurd leren met digitaal mindmappen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

DYNAMIND: Naar dynamisch en gestructureerd vraaggestuurd leren met digitaal mindmappen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Werken met papieren mindmaps lijkt echter nog onvoldoende uit te nodigen tot het herzien en herschikken van conceptuele verbanden (Stokhof, De Vries 2009). Mindmapping via meer dynamische tools lijkt dit meer mogelijk te maken. In dit quasi-experimentele exploratieve onderzoek worden twee vragen onderzocht: - Wat zijn de effecten van digitaal mindmapping op de intrinsieke motivatie, de leerstrategie en leerstofbeheersing van leerlingen in vergelijking met papieren conceptmapping? De hypothese is dat digitale mindmaps functionaliteiten bieden die de kennisconstructie van de leerlingen dynamischer maken (Tergan, 2005; Novak & Cañas 2008) wat leidt tot een hogere motivatie, efficiëntere leerstrategie en grotere leeropbrengst bij leerlingen; - Op welke wijze ondersteunt digitaal mindmapping de leerkracht bij zijn of haar handelingsbereidheid, implementatiecompetentie en ontwerpcompetentie? De hypothese is dat digitaal mindmapping leerkrachten sterker ondersteunt bij het ontwerpen, begeleiden en monitoren van vraaggestuurd leren dan papieren mindmapping.

Toon meer
Organisatie
Afdeling
Lectoraat
Jaar2011
Type
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk