Hoe kan de mistral behandelkliniek de ervaringsdeskundigheid van hun ervaringswerkers en clienten implementeren binnen hun behandelaanbod?
Hoe kan de mistral behandelkliniek de ervaringsdeskundigheid van hun ervaringswerkers en clienten implementeren binnen hun behandelaanbod?
Samenvatting
Hoe kan de Mistral behandelkliniek de ervaringsdeskundigheid van hun ervaringswerkers en cliënten implementeren binnen hun behandelaanbod?'. Zo luidt de hoofdvraag van ons onderzoek die wij schrijven voor het behalen van een examenonderdeel. Een positieve behoordeling resulteert in het behalen van onze diploma's, Sociaal Pedagogisch Hulpverlener (SPH) en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD).
De aanleiding voor dit onderzoek is tot stand gekomen uit de vraag van onze opdrachtgever welke voortkomt uit het Handvest van Maastricht. Uit het Handvest blijkt namelijk dat het inzetten van ervaringsdeskundigen de individuele rehabilitatie van cliënten bevorderd. Brijder en andere instellingen hebben het Handvest ondertekend. Met dit onderzoek willen wij ervoor zorgen dat de Mistral behandelkliniek zo optimaal mogelijk gebruik maakt van de ervaringskennis.
De methodes van onderzoek welke wij gebruikt hebben zijn: literatuurstudie, half gestandaardiseerde interviews en bronnenanalyse van de documenten van de instelling. De Mistral behandelkliniek ondergaat een beleidsverandering, dat ervoor heeft gezorgd dat wij de huidige documenten van de instelling niet konden gebruiken aangezien dit geen valide informatie zou opleveren. Hiervoor hebben wij de huidige manager van Mistral geïnterviewd. Na deze methoden te hebben toegepast hebben we de data geanalyseerd wat geleid heeft tot de volgende resultaten.
Uit onderzoek blijkt dat door wettelijke veranderingen de positie van de cliënten versterkt is wat resulteerde in een ontwikkeling van ervaringsdeskundigheid. Het takenpakket van een ervaringsdeskundige verschilt weinig tot niet tegenover een behandelmedewerker. Vandaar dat theoretische kennis, door middel van een opleiding, nog steeds essentieel is om werkzaam te zijn op de Mistral behandelkliniek.
Vaak werd er aangegeven dat ervaringsdeskundigen sneller inzicht hebben in het verslavingsgedrag van cliënten. Volgens het onderzoek komt dit door de gemeenschappelijke factoren van een verslaving en behandeling. Overeenstemmingen zoals een vrouwelijke behandelmedewerker die een vrouwelijke cliënt behandeld, kunnen ook ervoor zorgen dat er een klik ontstaat tussen de cliënt en hulpverlener waardoor de behandeling beter verloopt.
Wat ook belangrijk punt inneemt is dat de Mistral behandelkliniek wilt overstappen van het behandelen vanuit een therapeutisch gemeenschapsmodel naar competentie gericht werken (competentie model). Alhoewel de inzet van ervaringsdeskundigheid herstel bevorderende eigenschappen met zich meebrengt blijkt uit ons onderzoek dat ervaringsdeskundigheid niet modulair ingezet kan worden binnen het behandelaanbod. Vandaar dat onze aanbevelingen aanduiden om de ervaringen van ervaringsdeskundigen te delen met andere behandelmedewerkers en visa versa zodat iedereen van deze positieve eigenschappen gebruik kan maken. Ook adviseren wij om deze kennis weloverwogen toe te passen op momenten waarbij het heel nuttig kan zijn.
Cliënten op de afdeling beschikken ook over ervaringskennis. Wij adviseren dus ook om gebruik te maken van deze kennis door deze in te zetten op scholen en de DTOX afdeling. Dit zorgt voor een goede zelfreflectie voor de cliënt plus fungeert het ook als primaire preventie en kennisverrijking.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | SP Maatschappelijk Werk & Dienstverlening |
Afdeling | Academie voor Sociale Professies |
Partner | Mistral behandelkliniek |
Jaar | 2012 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |