De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Digitaal factureren : de toekomst voor het verwerken van verkoopfacturen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Digitaal factureren : de toekomst voor het verwerken van verkoopfacturen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit rapport is het digitaal verwerken van verkoopfacturen beschreven. Het digitaal verwerken van facturen, elektronisch factureren, leidt tot een aantal voordelen. Elektronisch factureren bespaart veel tijd en geld.
Voordelen digitaal factureren:
· Bespaart directe en indirecte kosten;
· Vermindert klantvragen;
· Verhoogt efficiency facturatie proces;
· Voorkomt handmatige fouten;
· Elimineert simpele en eenvoudige facturatie werkzaamheden;
· Verbetert kwaliteit van facturatie processen.
De volgende punten zijn in het algemeen in dit rapport geanalyseerd:
· Waarom overstappen naar digitale facturatie?
· Uitbesteden of zelf doen.
· Invloed van digitale facturatie op de Administratie Organisatie en Interne beheersing.
· Implementatie digitale facturatie.
Daarnaast zijn aantal punten geanalyseerd voor digitale facturatie Cendris in dit rapport:
· Huidige verwerking van de verkoopfacturen.
· Problemen bij huidige verwerking verkoopfacturen.
· Digitale facturatie Cendris Accend.
· Implementatie digitale facturatie Cendris Accend.
De meeste organisaties zullen de verkoopfacturen verwerken volgens de werkwijze van Cendris Accend. De problemen bij het verwerken van verkoopfacturen zal per organisatie anders zijn. Voor Cendris Accend is de belangrijkste reden, dat steeds meer klanten facturen digitaal willen ontvangen in hun gewenste formaat.
Voor het slagen van de implementatie van de digitale facturatie is de steun van het management en enthousiasme van de medewerkers heel belangrijk. De medewerkers moeten dagelijks met het systeem werken. De medewerkers moeten het nieuwe systeem zien als een hulpmiddel om hun werkzaamheden te vergemakkelijken, waardoor ze meer tijd over hebben
om andere werkzaamheden te doen.
Onderlinge communicatie en betrokkenheid zijn heel belangrijk tijdens de implementatieperiode, maar ook daarna als de applicatie in productie is genomen.
Belangrijk is de klant. De klant is koning en door digitaal te factureren, kunnen we voldoen aan de vragen en eisen van de huidige en nieuwe klanten.
Implementatie van digitale facturatie brengt ook de nodige kosten met zich mee:
· Eenmalige implementatiekosten;
· Aanrekening van een license fee voor een periode van 3 jaar;
· Maandelijkse aanrekening van de verbruik- en onderhoudskosten.
Belangrijke kwalitatieve voordelen:
· Besparing op directe en indirecte kosten. Binnen Cendris Accend kan er jaarlijks een besparing van ongeveer € 18.000, - op directe en indirecte kosten worden gerealiseerd.
· Cashflow, de verkoopfacturen worden sneller ontvangen door de klanten en na akkoord sneller worden betaald. Het sneller betalen van de verkoopfacturen heeft positieve invloed op de cashflow.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingAFM Bedrijfseconomie
AfdelingAcademie voor Accounting & Financial Management
PartnerCendris, Den Haag
Jaar2010
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk