HBO's largest educational database

A wide variety of subjects

Freely accessible

Back to search resultsShare this publication

Het stimuleren van student agency in het hoger onderwijs

Open access

Rights:All rights reserved

Het stimuleren van student agency in het hoger onderwijs

Open access

Rights:All rights reserved

Summary

Agency (stuurkracht) betreft de mogelijkheid om doelbewust en reflectief eigen gedrag, gedachten en de omgeving te beïnvloeden (Bandura, 2018). Het is een sleutelcapaciteit voor een leven lang leren (Biesta & Tedder, 2007). In het hoger onderwijs kunnen we studenten hierop voorbereiden door hen te laten oefenen met het reguleren en sturen van hun leren (OECD, 2018). Onderwijsinnovaties spelen hierop in met open en flexibele leeromgevingen, maar niet alle studenten kunnen omgaan met autonomie en hun leren sturen (De Bruin & Verkoeijen, 2022; Van Casteren et al., 2021). Doel van dit onderzoek is om zicht te krijgen op factoren die student agency beïnvloeden om interventies te ontwikkelen die student agency in de leeromgeving stimuleren.

OrganisationDe Haagse Hogeschool
DepartmentFaculteit Business, Finance & Marketing
LectorateLectoraat Duurzame Talentontwikkeling
Date2023-07-05
TypeConference object
DOI10.48544/8bef9362-fd3e-40d8-a6b2-3af818783fe1
LanguageDutch

HBO Kennisbank provides access to the publications of 26 universities of applied sciences

HBO's largest educational database

A wide variety of subjects

Freely accessible