De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Inwerkbegeleiding: leuker kan het niet, wel makkelijker!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Inwerkbegeleiding: leuker kan het niet, wel makkelijker!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In het kader van de differentiatiefase voeren wij, Hajni, Lennert, Machiel en Marije een project uit over inwerkbegeleiding waarin de rol van ontwerper en de rol van beroepsbeoefenaar naar voren komen. Wij hebben voor dit onderwerp gekozen, omdat we zelf gedurende de stages van de afgelopen jaren hebben ervaren dat stagiaires over het algemeen niet goed worden ingewerkt. Er is vaak geen tijd of de motivatie ontbreekt omdat de stagiaire toch weer weg gaat over 3 of 10 weken. Dit terwijl je als afdeling zoveel profijt kan hebben van een goed ingewerkte stagiaire. Wij vonden het in het belang van de afdelingen en de na ons volgende stagiaires, erg belangrijk om hier nader onderzoek naar te doen en dit te gaan verbeteren.
Bij de start van dit project hebben we voor beide rollen een individuele proeve van bekwaamheid geschreven. Het individuele gedeelte bestaat uit de persoonlijke leerpunten die ieder voor zich heeft. De reflectie hierop zal te vinden zijn in de individuele reflectieverslagen in de bijlage. De rest van de proeve van bekwaamheid bestaat uit een synchroon gedeelte waar de competentiebeschrijving en de kritische situatie te vinden is. Aan de hand van deze competentiebeschrijving hebben we ons projectplan opgesteld. In het projectplan staan de projectopdracht, de projectactiviteiten, de projectgrenzen en de producten beschreven. Ook een planning met daarin de evaluatiemomenten zijn hierin opgenomen.
We laten in dit project door middel van een literatuurstudie het belang van goede inwerkbegeleiding naar voren komen en hebben ervaringsdeskundigen (HBO-V en MBO-V stagiaires op dit moment) gevraagd naar hun ervaringen met betrekking tot inwerkbegeleiding. Dit hebben we vervolgens uitgewerkt en omgebouwd tot een eisenkader wat moet dienen als handleiding voor het ontwikkelde inwerkschema.
De tweede fase van ons project is de implementatie van het inwerkschema. Hiervoor hebben we ook eerst literatuurstudie verricht naar de verschillende fasen van implementatie. Uit deze studie komen een aantal fasen naar voren die belangrijk zijn bij implementatie.
De fase resultaten onderzoek en ontwikkeling product komt tijdens de eerste fase van ons project al naar voren.
De fasen analyse van de doelgroep / setting, ontwikkeling van strategieën om de praktijk te veranderen, testen en uitvoeren behoren tot de voor ons relevante fasen. Na de fase van analyse van de doelgroep en ontwikkeling van strategieën richten we ons op de fase van testen en uitvoeren van het implementatie plan door middel van het online zetten van het inwerkschema en een interactieve presentatie aan de praktijkbegeleiders, werkbegeleiders en verpleegkundigen.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingGZH Opleiding tot Verpleegkundige
AfdelingAcademie voor Gezondheid
PartnerMCHaaglanden, locatie Westeinde, Den Haag; Bronovo Ziekenhuis, Den Haag
Jaar2006
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk