De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Balanceren kun je leren

de ontwikkeling van een balanceertoestel voor het project ‘Gymzaal van de Toekomst'

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Balanceren kun je leren

de ontwikkeling van een balanceertoestel voor het project ‘Gymzaal van de Toekomst'

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In september 2017 is er gestart met onderwijs op de nieuwe sportcampus in het Zuiderpark in Den Haag. Op deze locatie is het lectoraat ‘Gezond Leven in een Stimulerende Omgeving’ bezig met het project ‘Gymzaal van de Toekomst’. Vanuit het lectoraat is er de volgende vraag gesteld:
“Wat zijn de mogelijkheden voor het ontwerpen van een nieuw impliciet sturend gymtoestel voor kinderen uit groep drie en vier, waarmee de grove motorische vaardigheid balanceren kan worden ontwikkeld?”
De doelstelling van deze afstudeeropdracht is om binnen 16 weken een speeltoestel ontwikkeld te hebben voor leerlingen uit groep drie en vier met de leeftijd 6-8 jaar, waarmee er een bijdrage kan worden geleverd aan de ontwikkeling van de grove motorische vaardigheid balanceren. Als eerste is er een onderzoeksvraag en deelvragen opgesteld. De onderzoeksvraag luidt: “Welk speeltoestel kan bijdragen aan de ontwikkeling van de grove motorische vaardigheid balanceren bij leerlingen uit groep drie en vier?”
De analysefase van deze afstudeeropdracht bestaat uit een marktonderzoek, interviews/gesprekken met gymdocenten uit het primair onderwijs en verschillende literatuuronderzoeken om de deelvragen te beantwoorden. Uit de analyse zijn eisen en wensen opgesteld om een kader te vormen waaraan het speeltoestel moet voldoen. Tevens is er een ontwerpdoel opgesteld waarin de belangrijkste eisen naar voren zijn gebracht. Deze eisen gaan over de variatie in balansverstoring, het aanspreken van verschillende bewegingsthema’s of observatievaardigheden en de mogelijkheid tot verandering van het toestel zoals een modulair opgebouwd toestel.
De ontwerpfase bespreekt het proces van het verzinnen van ideeën en brainstormen tot het ontwikkelen van het eindontwerp. De verschillende eisen en wensen zijn zo goed mogelijk geïmplementeerd in de drie concepten waaruit uiteindelijk gekozen is. Het uiteindelijke ontwerp en prototype is een variatie op de bestaande balanceeroefeningen, door een flexibel balanceervlak te combineren met modulaire onderdelen en de juiste ondersteuning. Hierdoor kan het speeltoestel een goede bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de grove motorische vaardigheid balanceren. Het speeltoestel kan ook gebruikt worden voor andere oefeningen en is simpel te verstellen en op te bergen.
Het is aanbevolen om verder (praktijk)onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden om het speeltoestel daadwerkelijk te gaan ontwikkelen. Punten waar naar gekeken moet gaan worden tijdens de evaluatie van het prototype, zijn het gebruiksgemak van het speeltoestel voor zowel de leerlingen als de docenten en het niveau van de uitdaging. Bij de praktijkevaluatie staat de mate van invloed van de Modulair Verstelbare Slackline (MVS) op de ontwikkeling van de grove motorische vaardigheid balanceren voorop. Met behulp van een Y-Balance test kan er bepaald worden in hoeverre de MVS een significant verschil maakt in de ontwikkeling van het dynamisch evenwicht ten overstaande van traditionele balanceertoestellen.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingGVS Mens en Techniek | Bewegingstechnologie
AfdelingFaculteit Gezondheid, Voeding & Sport
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk