De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een kwalitatief onderzoek naar de inzet van muziek, door logopedisten, tijdens het behandelen van kinderen met problemen in de spraak- en/of taalontwikkeling

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Een kwalitatief onderzoek naar de inzet van muziek, door logopedisten, tijdens het behandelen van kinderen met problemen in de spraak- en/of taalontwikkeling

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Er is een verband tussen muziek en taalom de reden dat bij muziek en taal gebruik word gemaakt van dezelfde hersenstructuren. In het alledaagse leven zorgt stimulatie van muziek, zoals zingen, voor een vergroting van de woordenschat. De stimulatie van muziek lijkt ook een verband te hebben met de verwerving van grammatica. Tegenwoordig wordt muziek in de logopedische
behandelingen al ingezet bij patiënten met afasie of verbale apraxie, middels de Speech-Music Therapie for Aphasia. Echter, er is gebleken dat logopedisten in de vrije vestiging nauwelijks tot geen muziek
inzetten om de spraak-taalontwikkeling bij kinderen te stimuleren. In het huidige onderzoek is onderzocht wat voor logopedisten redenen zijn om muziek wel en/of niet in te zetten tijdens het behandelen van kinderen met problemen in de spraak- en/of taalontwikkeling. Bevat tevens een samenvatting in het Engels

OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingLogopedie
AfdelingAcademie voor Gezondheidsstudies
Datum2020-06-15
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk