De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Beter, binding, bNR

Kwalitatief onderzoek naar de ervaren binding van junior medewerkers van bureau Noorderruimte

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Beter, binding, bNR

Kwalitatief onderzoek naar de ervaren binding van junior medewerkers van bureau Noorderruimte

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het bureau Noorderruimte is een onderzoekscentrum van de Hanzehogeschool Groningen dat onderzoek doet naar een viertal thema’s in de regio Noord-Nederland. In de professionele werk- leeromgeving, de community of learning, werken studenten (de junior medewerkers) samen met docenten, onderzoekers, lectoren en andere geïnteresseerden. De vraagstukken worden multidisciplinair aangepakt en de studenten, de junior medewerkers, werken volgens de visie van het bureau Noorderruimte nauw samen.

Dit lukt steeds beter en het bureau Noorderruimte groeit. Hiermee groeit ook het vraagstuk met betrekking tot de junior medewerkers. Wat hebben ze echt nodig om samen te werken? Het lijkt alsof de junior medewerkers niet altijd de behoefte hebben om begeleid te worden en samen te werken. Het bureau Noorderruimte is geïnteresseerd in hoe het de junior medewerkers het beste aan zich kan binden zodat een hechtere community of learning ontstaat. De onderzoeker heeft hierom de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe kan bureau Noorderruimte de junior medewerkers sterker aan zich binden, zodat er een hechtere Community of Learning ontstaat?

Op basis van vier factoren die binding zouden beïnvloeden is een kwalitatief onderzoek opgezet. In diepte interviews is gekeken hoe persoonseigenschappen, relationele factoren, de aard van het werk en billijkheid de ervaren binding van 11 junior medewerkers met het bureau Noorderruimte beïnvloed hebben.

Er wordt onder andere aangeraden elke opdracht te voorzien van een noodzakelijk samenwerkingsaspect. Zo vergroot bureau Noorderruimte de complexiteit van de opdracht en stimuleert het junior medewerkers om meer samen te werken. Ook wordt aangeraden mogelijkheden te verkennen om de eigenheid van de organisatie te ontwikkelen. Met een duidelijkere identiteit kunnen ze een imago creëren en trekken ze in de toekomst eerder de juiste studenten aan. Verder wordt aangeraden vervolgonderzoek te doen naar de ervaringen van senior medewerkers op het gebied van (andere soorten) binding zodat beide gegevens vergeleken kunnen worden.

Bevat een samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.

Toon meer
OrganisatieHanze University Groningen
OpleidingToegepaste Psychologie
AfdelingAcademie voor Sociale Studies
PartnerHanzehogeschool Groningen
Datum2018-07-02
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk