Vrijwilligers: Mensen die hun tijd doneren aan kinderen. Maar waarom eigenlijk?
Een onderzoek naar de motivatie van de vrijwilligers van NoordjeVrijwilligers: Mensen die hun tijd doneren aan kinderen. Maar waarom eigenlijk?
Een onderzoek naar de motivatie van de vrijwilligers van NoordjeSamenvatting
Dit onderzoek is gericht op de motivatie van de vrijwilligers van Stichting Noordje; een vrijwilligersorganisatie in Amsterdam-Noord die kunst- en cultuurprojecten biedt aan kinderen en jongeren.
Noordje ervaart problemen met de verbondenheid en inzetbaarheid van haar vrijwilligers. Dit heeft als gevolg dat er weinig bekend is over de vrijwilligers en hun behoeften in het werk bij Noordje. Daarnaast zorgt de mindere mate van niet verplichte inzet van haar vrijwilligers ervoor dat er veel spanning ligt bij de directie van Noordje. Dit gaat ten koste van tijd en ruimte voor het organiseren van onder andere activiteiten die de verbinding met de vrijwilligers vergroten. Dit onderzoek geeft inzicht in de factoren die de motivatie van de vrijwilligers beïnvloeden, zodat Noordje beter kan inspelen op hun behoeften en zo de verbinding met en inzet van haar vrijwilligers kan vergroten.
Om dit inzichtelijk te maken is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarbij zeven vrijwilligers zijn geïnterviewd. Om deze interviews vorm te geven zijn er meerdere theorieën, modellen en onderzoeken gebruikt die zowel gericht zijn op de motivatie van vrijwilligers als motivatie in het algemeen.
Hier is een totaal van zeven factoren van motivatie uit gekomen:
verbinding, autonomie, competentie, attitude, plezier, plicht en belang. Na het uitvoeren van een thematische analyse zijn er zes factoren overgebleven.
De resultaten van het onderzoek laten zien dat de vrijwilligers een sterk gevoel van verbinding ervaren, waar zij zelf ook behoefte aan hebben. Die verbinding voelen zij vooral met de kinderen en jongeren, maar ook met medevrijwilligers en de organisatie zelf. In hoeverre zij behoefte hebben aan verbinding verschilt per vrijwilliger.
Competentie speelt ook een belangrijke rol. De vrijwilligers hebben vertrouwen in hun eigen vaardigheden, maar er wordt ook aangegeven dat er behoefte is aan meer didactische en pedagogische kennis en handvatten. Daarnaast wordt het gevoel van competentie vergroot door het krijgen van erkenning en positieve feedback.
Over het algemeen vinden de vrijwilligers het prettig een zekere mate van autonomie te ervaren bij Noordje. Er heerst echter wat onduidelijkheid in de verantwoordelijkheid en de rolverdeling tijdens de begeleidingen, wat een negatieve invloed heeft op hun gevoel van autonomie. Er is behoefte aan meer duidelijkheid en structuur.
Het is sterk uit de resultaten naar voren gekomen dat plezier een van de grootste drijfveren is voor de motivatie van de vrijwilligers. Zij ervaren allen plezier uit het werken met de kinderen en jongeren. Zij halen daarnaast ook voldoening uit het werken met kunst en het kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen.
Daarnaast voelen de vrijwilligers zich verantwoordelijk voor het werken bij Noordje. Zij voelen die verantwoordelijkheid voor het plezier van de kinderen, de ontwikkeling van de kinderen en de veiligheid van de kinderen. Maar ook voor hun aanwezigheid op het werk. Dat verantwoordelijkheidsgevoel wordt dus zowel voor de doelgroep als voor Noordje opgewekt. De vrijwilligers voelen zich ook verantwoordelijk vanuit een plichtsgevoel.
Tot slot ervaren de vrijwilligers belang voor het werk bij Noordje.
Vooral voor het plezier, de ontwikkeling en de veiligheid van de kinderen.
Vergelijkbaar met hetgeen waar zij zich verantwoordelijk voor voelen.
Het werk bij Noordje geeft hen ook een gevoel van zingeving door een maatschappelijke invloed.
Concluderend zijn er zes factoren uit het onderzoek gekomen die invloed hebben op de motivatie, wat onder andere bepalend is voor de mate van inzet van de vrijwilligers van Noordje.
Deze factoren hebben de mogelijkheid elkaar te versterken, maar ook te verminderen. Daarom is het van belang zicht te hebben op dit samenspel en te handelen naar de persoonlijke behoeften van de vrijwilligers. Noordje kan dit doen door onder andere meer duidelijkheid in verantwoordelijkheden te bieden en aandacht te besteden aan het geven van erkenning en waardering. Zo kan zij gehoor geven aan de behoefte van de vrijwilligers en zowel de motivatie als het gevoel van verbondenheid vergroten.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Stichting Noordje |
| Datum | 2025-01-24 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































