Betrokken ouders en leerkrachten
Een recept voor samenwerking?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Betrokken ouders en leerkrachten
Een recept voor samenwerking?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Waar met kinderen gewerkt wordt, zijn bijna automatisch hun ouders betrokken. Toch wordt vaak door leerkrachten benoemd dat zij het lastig vinden om ouders te betrekken bij het onderwijs. Maar wat is ouderbetrokkenheid nu eigenlijk? En waarvoor is samenwerken met ouders eigenlijk zo belangrijk? Omdat zowel leerkrachten als ouders het beste voor het kind willen? Of omdat het toch ook wel fijn is als ouders en leerkrachten samen door een deur kunnen? Wat vraagt deze betrokkenheid eigenlijk van ouders en van leerkrachten? Als onderzoekers bij het Expertisecentrum Jeugd stellen we onszelf steeds deze vragen en proberen we, door kennis uit onderzoek, deze ouderbetrokkenheid vorm te geven.
Hierin werken het Lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding en het Lectoraat Passend Onderwijs samen om kennis te delen, onderzoek te doen en uiteindelijk ook om studenten en leerkrachten in de beroepspraktijk te professionaliseren in het aangaan en onderhouden van contacten met ouders in de eigen beroepspraktijk. Hierin wordt ook samengewerkt met Pabo (Hogeschool Leiden) en verschillende schoolbesturen, handelend onder de naam ‘Samen Opleiden 2.0’.

Organisatie | Hogeschool Leiden |
Afdeling | Faculteit Educatie |
Lectoraat | Passend Onderwijs/Inclusive Education |
Gepubliceerd in | Aandacht Pagina's: 81-89 |
Jaar | 2016 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |