De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het Bedrijf

Van familie tot internationaal netwerk

Open access

Rechten:

Het Bedrijf

Van familie tot internationaal netwerk

Open access

Rechten:

Samenvatting

HET BEDRIJF is een artiestenmanagementbureau met diverse diensten zoals studioverhuur, een dj-school, een webshop en een radioshow. Geen van deze zaken levert genoeg inkomsten op om zowel de kosten te dekken die het bedrijf heeft als het binnenhalen van inkomsten om zich internationaal te profileren. De diensten en producten van HET BEDRIJF zijn spontaan opgezet zonder geplande strategie. HET BEDRIJF wil blijven groeien vanuit de sterke punten van het bedrijf zelf, de behoeften van de klanten en het onderscheidende vermogen ten opzichte van de concurrentie. Met deze informatie wil de organisatie een strategische positionering opstellen waarmee het bedrijf zich internationaal kan profileren. Om dit te realiseren stelde opdrachtnemer Jaimy Fokkens een onderzoek in vanuit zijn afstudeeropdracht voor de opleiding Communicatie aan Hogeschool Leiden.

Het doel van het onderzoek is om inzicht geven in de wensen en behoeften van de doelgroep met betrekking tot het aanbieden van diensten van HET BEDRIJF, de succesfactoren vaN HET BEDRIJF en de positionering van de concurrenten, teneinde een communicatieadvies te kunnen geven over een strategische positionering aan HET BEDRIJF. De centrale theorie van het onderzoek is het 3C-model van Kenichi Ohmae uit 1982. Ohmae stelt dat een bedrijf een strategie moet bepalen door middel van het in kaart brengen van de drie elementen: het bedrijf, de consument en de concurrent. Om de theorie te testen staan er in dit onderzoek drie hypothesen die stellen dat HET BEDRIJF een concurrentievoordeel kan halen door de drie elementen in kaart te brengen, de sterke punten van de organisatie te benadrukken en overeen te laten komen met de wensen en behoeften van de consument.

Het onderzoek bestaat uit zowel deskresearch als kwalitatief onderzoek. Voor kwalitatief onderzoek vonden tien interviews plaats. Twee met medewerkers oftewel company, vijf met huidige klanten en drie met potentiële klanten, oftewel consumer. Tijdens het onderzoek kwamen vragen over concurrentie aan bod waardoor alle drie de elementen van het 3C-model in kaart zijn gebracht. Op basis van de deskresearch en de interviews volgden resultaten en conclusies. Zo blijkt dat de drie hypothesen kloppen. Huidige klanten en medewerkers hebben vooral behoefte aan structuur binnen de organisatie, potentiële klanten vooral aan meer promotie. Per dienst zijn er diverse behoeften die van toepassing zijn. Zo is er bij het artiestenmanagement behoefte aan tevreden artiesten, een goed netwerk en een goede manager, voor de studio's behoefte aan een goede planning, bij de dj-school behoefte aan goede docenten en bij de radioshow behoefte aan regelmaat en structuur. Er is nog geen behoefte aan een webshop. De succesfactoren van HET BEDRIJF zijn tevreden artiesten, gezelligheid/familiesfeer, enthousiasme, een goed netwerk en de studio's. HET BEDRIJF is goed op weg succesvol te zijn blijkt uit het onderzoek, wel moet HET BEDRIJF zich meer focussen op de artiesten omdat deze geen gelijkwaardige behandeling ervaren en er te veel artiesten zijn. Door de structuur aan te pakken, de succesfactoren te communiceren en meer te promoten is HET BEDRIJF in staat zich te onderscheiden van concurrenten zoals CONCURRENT 1 EN CONCURRENT 2.

Naar aanleiding van de resultaten en conclusies volgen aanbevelingen en de implementatie daarvan. HET BEDRIJF wordt aanbevolen eerst structuur te brengen in de organisatie met een bedrijfsplan, plannen voor elke artiest en een plan per dienst voor HET BEDRIJF. Het onderzoek stelt dat HET BEDRIJF eerst moet bepalen wat hun missie en visie is en met wie zij dit willen bereiken. Om vervolgens een keuze te maken welke artiesten blijven en met welke diensten HET BEDRIJF dit hoop te bereiken. Er zijn namelijk te veel artiesten en te weinig mankracht om alle artiesten gelijkwaardig te behandelen en de diensten naar de wensen en behoeften van de consument neer te zetten. De implementatie is voorbereidend en duurt 10 weken. Na het opstellen van de plannen wordt aanbevolen wekelijks tot maandelijks te evalueren hoe de planning verloopt.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnerHet Bedrijf
Datum2017-02-27
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk