Omgetoverd tot een semi-buitenjuf
Buitenlesdag 11 april 2017Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Omgetoverd tot een semi-buitenjuf
Buitenlesdag 11 april 2017Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Hoe dan? In het onderzoek ‘De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen’ hebben we aan 152 leerkrachten, op 13 basisscholen (met betegelde en groene schoolpleinen) gevraagd welke kansen en drempels zij zien voor onderwijs buiten. Vervolgens hebben we met vijf schoolteams in hele kleine stappen de buitenruimte verkend, en ideeën uitgeprobeerd. Voor de buitenlesdag 2017 delen we een aantal ervaringen. 709 leerlingen uit groep 4, 5 en 6 van 10 basisscholen (waarvan vijf met een groen en vijf met een betegeld schoolplein) hebben antwoord gegeven op de vragen of ze wel eens buiten les krijgen en wat ze daarvan vinden. Leerlingen waren tussen de 7 en 10 jaar oud en 52,5% waren jongens. De resultaten zijn afkomstig uit het onderzoeksproject ‘De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen’.

Organisatie | Hogeschool Leiden |
Afdeling | Faculteit Educatie |
Lectoraat | Natuur en Ontwikkeling Kind |
Jaar | 2017 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |