De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Jongerenparticipatie Gemeente Rijswijk

Jongeren laten participeren bij het innovatieproject

Rechten:

Jongerenparticipatie Gemeente Rijswijk

Jongeren laten participeren bij het innovatieproject

Rechten:

Samenvatting

De gemeente Rijswijk is een stad in Zuid-Holland en ligt tussen Delft en Den Haag in. In de
gemeente Rijswijk bestaat de afdeling het Sociaal Domein. Deze afdeling doet dingen voor de
samenleving in de gemeente. Het Sociaal Domein beheert een aantal wetten: de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), de participatiewet en de jeugdwet. De meeste
mensen kennen de naam sociale zaken, zo heette de afdeling voor 1 januari 2015.
Communicatiestudente Samantha van der Leest doet in opdracht van de afdeling het Sociaal
Domein een onderzoek. De centrale vraag voor het onderzoek luidt: ‘Op welke manier kan de
gemeente samenwerken met jongeren (van 12 tot en met 27 jaar) met als doel vernieuwing van
het Sociaal Domein?’.
Om erachter te komen wat participatie en beleid precies inhoudt, maakt het onderzoek gebruik
van een literatuurstudie en deskresearch. Naast deze vormen van onderzoek zijn er ook
interviews met de doelgroep die inzicht geven hoe de jongeren denken over participatie, wat zij
belangrijk vinden in het leven, en hoe zij de gemeente Rijswijk zien.
Om betrokkenheid te creëren is communicatie nodig. Om de participatie te meten en te kijken
hoe het Sociaal Domein daar het beste mee kan werken, is de participatieladder van Pröpper
een handig model om dit in kaart te brengen. Deze ladder brengt namelijk de rol van het bestuur
en de rol van participant bij elkaar. De participatieladder van Pröpper baseert zich op het model
van Arnstein, de moeder van alle participatieladders.
Uit de resultaten van het onderzoek komen de conclusies. Een van de conclusies luidt dat de
doelgroep wil samenwerken met de gemeente Rijswijk en het Sociaal Domein. De jongeren
willen echter maar één keer per jaar meedenken over innovatieprojecten. Facebook, Instagram
en WhatsApp zijn middelen die de doelgroep elke dag gebruikt. De doelgroep raadt de
gemeente Rijswijk aan om Facebook, een digitale nieuwsbrief en Instagram te gebruiken voor
contact. Instagram heeft de gemeente zelf nog niet, dus een account aanmaken is een pre.
Voor de bestuursstijlen van Pröpper kan de gemeente het best een consultatieve of
participatieve bestuursstijl aannemen.
De aanbevelingen die de opdrachtgever meekrijgt zijn het blijven meten van de participatie om
de bestuursstijlen daarop aan te passen, de inzet van de huidige en nieuwe middelen op het
probleem en het blijven inleven in de doelgroep. De strategie die hierbij hoort is het bereiken
van een samenwerking tussen de jongeren en de gemeente.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnersGemeente Rijswijk
Datum2017-08-14
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk