De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Van afstand naar aansluiting

Ouders actief betrekken via systeemgerichte beeldende therapie

Van afstand naar aansluiting

Ouders actief betrekken via systeemgerichte beeldende therapie

Samenvatting

Dit praktijkgericht onderzoek had het doel om te onderzoeken hoe systeemgericht werken geïntegreerd kan worden binnen een emotieregulatiemodule en hoe ouderparticipatie daarbij effectief kan worden vergroot. De hoofdvraag luidt: Op welke manier kan binnen een emotieregulatiemodule van beeldende therapie voor kinderen systeemgericht worden gewerkt en de ouderparticipatie effectief worden vergroot?

Het onderzoek had een kwalitatieve opzet en bestond uit literatuuronderzoek, semigestructureerde interviews met beeldend systeemtherapeuten en een gestructureerde vragenlijst onder ouders van cliënten.

De resultaten laten zien dat systeemgericht werken en ouderparticipatie versterkt kunnen worden door ouders vanaf de start actief te betrekken, hen te informeren over systeemgericht werken en hen via laagdrempelige beeldende opdrachten medeverantwoordelijk te maken in het therapieproces. Dergelijke werkvormen maken gezinsdynamieken zichtbaar en versterken de samenwerking tussen kind, ouder en therapeut.
Als praktisch product is een reeks thuisopdrachten ontwikkeld om ouder-kindinteracties te versterken en systeemgericht werken te ondersteunen.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
Jaar2025
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk