De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

‘MooiWerk, MooiVrij’

Marketingcommunicatieplan

Rechten: Alle rechten voorbehouden

‘MooiWerk, MooiVrij’

Marketingcommunicatieplan

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

eMpoly is een kleine onderneming met minder dan tien werknemers, gevestigd in Deventer. In 2013 heeft de organisatie een nieuwe robuuste oplossing ontwikkeld: MooiWerk. De MooiWerk pakketten bestaan uit een applicatie (genaamd MooiWerk), een robuuste smartphone van Handheld: de Nautiz X1 en de PJ-663 mobiele printer van Brother. Met de app registreert de zzp’er zijn administratie direct op de werkplek en met de printer kan de zzp’er zijn werkbonnen en formulieren direct uitprinten. Sinds 1 januari 2014 is MooiWerk ook te koop via de webshop van eMpoly: hetmobielewerken.nl. MooiWerk is dus een nieuwkomer op de markt en bevindt zich in de introductiefase van de productlevensloop. De doelgroep die eMpoly voor ogen heeft weet dus nog niet veel van het bestaan van MooiWerk af, of voelt zich niet geroepen om MooiWerk aan te schaffen. Dit afstudeerrapport dient als uitgangspunt voor de marketingcommunicatie van MooiWerk en heeft daarom als vorm een marketingcommunicatieplan. In het plan worden de marketingcommunicatiedoelstellingen, -doelgroepen, -strategie en de door mij geadviseerde marketingcommunicatiemiddelen omschreven, gevolgd door een begroting en planning. De overkoepelende doelstelling van het marketingcommunicatieplan luidt: Binnen 1 jaar is er door middel van de ‘MooiVrij Campagne’ een stijging van minstens 20 procent in de verkoop van MooiWerk binnen de doelgroep. De communicatiedoelstellingen van dit marketingcommunicatieplan zijn: 1. Binnen één jaar heeft dertig procent van de doelgroep kennis van het bestaan van MooiWerk en eMpoly. 2. Binnen één jaar heeft tien procent van de doelgroep een positieve houding tegenover MooiWerk. 3. Binnen één jaar heeft eMpoly van tien procent van de nieuwe klanten, trouwe klanten gemaakt. Om bovenstaande doelstelling te behalen, heeft er een grootschalige inventarisatie van informatie plaatsgevonden. De informatie werd voornamelijk uit literatuuronder¬zoek en deskresearch verworven. Daarnaast is er ook informatie verkregen door antwoorden op mijn vragen van eigenaar Peter Ter Linde en medewerker Jeroen Voortman. Dit heeft na een grondige analyse geresulteerd in een uitgebreid onder¬zoeksrapport, bestaande uit een organisatie-, een doelgroep-, een concurrentie- en een media- en middelenanalyse. Op basis van de resultaten uit het onderzoeksrapport is gekozen voor belevenis¬marketing met een focus op de emotie: vrijheid. Het plan bestaat uit een geïntegreerde, crossmediale marketingcommunicatiemix, bestaande uit: - Een guerrilla marketingstunt; - Een beursevenement voor MooiWerk; - Sociale mediagebruik: Facebook, Twitter en YouTube; - E-mails naar bestaande klanten van eMpoly en Handheld Benelux; - Een nieuw website ontwerp; - Print: een flyer als aankondiging voor de beurs, folder over Mooi Werk, posters voor op de beurs (en voor sociale media gebruik);
- Gratis publiciteit. Er is van te voren geen budget gegeven, maar er is gevraagd om zo min mogelijk kosten te maken. De totale investering voor deze marketingcommunicatiemiddelen bedraagt 840 euro. Aan het einde van de campagne vindt er een evaluatiefase plaatst. Voor de eerste evaluatiefase, één maand na het einde van de campagne, worden online enquêtes verstuurd, sociale media onderzocht door middel van een sociale media monitor en wordt er feedback gevraagd aan partners van eMpoly. Na een halfjaar kan eMpoly de verkoopcijfers bekijken om te zien of de overkoepelende doelstelling van de campagne is behaald. Om het creatieve idee van dit marketingcommunicatieplan te beoordelen is gekeken naar de SUCCESs-factor (2010) van dit plan: de ideeën in dit plan zijn simpel, onverwacht, vatbaar voor de doelgroep, geloofwaardig, hebben emotionele factoren en de marketingcommunicatie is één verhaal. Daarnaast is rekening gehouden met de mediapsychologie uit het boek van Cialdini: ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ van Cialdini (2007, p. vii) bij de uitvoering van de communicatiemiddelen. Omdat de ideeën in dit marketingcommunicatieplan zijn gebaseerd op gedegen onderzoek met betrekking tot de doelgroep, de concurrenten en media en middelentrends, de mediapsychologie van Cialdini (2007, p. vii) en de SUCCESs-formule uit het boek van de gebroeders Heath: Made to Stick (2010, p. 14-19) gaat dit marketingcommunicatieplan zeker slagen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingBedrijfscommunicatie
AfdelingCommunicatie
PartnerseMpoly B.V.
Datum2014-06-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk