bouwkuip van oostelijke toerit Sluiskiltunnel
bouwkuip van oostelijke toerit Sluiskiltunnel
Samenvatting
Dankzij de ingebruikname van de Westerscheldetunnel in 2003 is de bereikbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen ingrijpend verbeterd. De N61 is de belangrijkste verbinding tussen het oostelijke en westelijke deel van Zeeuws-Vlaanderen. Deze verbinding kruist het Kanaal van Gent naar Terneuzen doormiddel van een draaibrug. De brug vormt het belangrijkste knelpunt op de N61, per dag staat deze gemiddeld meer dan 5 uur open.
Door het samenwerkingsverband Sluiskil NV is besloten tot de bouw van een tunnel onder het kanaal van Gent naar Terneuzen. Er zijn verschillende varianten mogelijk met betrekking tot de ligging van de tunnel. In dit project is een korte variant aangehouden. De toekomstige verkeerstunnel zal ten zuiden van de bestaande brug geboord worden. Hierdoor ontstaat het probleem dat de toerit van de tunnel een spoordijk kruist, welke slechts 3 weekenden buitendienst gesteld mag worden. Het doel van deze studie is: het opstellen van een ontwerp hoe de bouwkuip van de oostelijke toerit gebouwd moet worden, met minimale hinder aan de omgeving en kruisende infrastructuur.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Civiele Techniek |
Afdeling | Gebouwde Omgeving |
Datum | 2010-06-04 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |